viernes, 17 de febrero de 2017

NOTÍCIES DE FA 20 ANYS (1997)

Ens disposem a revisar alguns titulars de les notícies sobre Alcoi en l'any 1997. Agrupat per mesos i junt a fotografies de les Festes de Moros i Cristians estan explicats els fets més transcendentals que va viure la ciutat fa 20 anys:


GENER:
-El fred i la pluja no van restar públic a la Cavalcada de Reis Mags ni al Bando.
-Va dimitir el president de l'Associació de Sant Jordi Silvestre Vilaplana per la polèmica de la guerra del calendari.
-Es va promoure una manifestació contra el calendari fester. 4000 persones van participar per a defendre el "22-23-24 sempre".
-El concurs de Cartell de Festes es va declarar desert per falta de qualitat.
-El Sanatori privat va aconseguir un acord per a poder fer intervencions quirúrgiques. El Consell de salut va veure problemes per a que el personal sanitari realitzara operacions.
-Es va reactivar el sector tèxtil gràcies a una millora del mercat i el certamen Textilhogar.
-Va nevar en les muntanyes i Alcoi va patir temperatures baix zero.

FEBRER:
-Adolfo Seguí va ser elegit, per un vot de diferència, com a nou president de l'Associació de Sant Jordi. Es tancava una greu crisi en la institució festera.
-L'Alcalde Josep Sanus va anular el calendari fester anunciant que les Festes de Sant Jordi serien els dies tradicionals.
-Miguel Peralta va ser reelegit com a president local del PP.
-Va morir en Paris el compositor alcoyà Carlos Palacio.

MARÇ:
-Es va inaugurar la carretera d'Alcoi a Banyeres.
-Crispació i enfrontament en el Consell de Salut.
-La passarel·la de modelos va ser presentada per Miss i Mister Espanya. Alcoy Centro va celebrar l'acte en la Llotja de l'arquitecte Calatrava.
-Èxit de la ballarina alcoyana Sol Picó en l'estrena del seu espectacle "Razona la vaca".

ABRIL:
-Les Festes de Sant Jordi es van celebrar en jornades laborals, en les dates tradicionals, però amb pau i sense controvèrsia.
-Les filaes i els càrrecs de Realistes, Asturianos, Berberiscos i Cides són molt aplaudits en "Les Entrades de la concòrdia". 
-El seleccionador nacional de basket va visitar la ciutat. Lolo Sanz va comprovar l'estat del poliesportiu Francisco Laporta.
-El conegut torero Jesulín de Ubrique va vindre a Alcoi.
-El govern municipal estudiava un pla per a privatitzar el servici de l'aigua.

MAIG:
-El Club Deportivo Alcoyano es va proclamar campió de Segona B.
-El PP es va manifestar contra la televisió local.
-Els veïns van presentar un llistat de les deficiències en els parcs de la ciutat.
-Les jornades sociolingüístiques van tindre 200 inscripcions.
-Maseros i Tariks van ser les filaes encarregades de les capitanies en les Festes de Muro.

JUNY:
-Núria Martínez Molina va ser la primera dona en apuntar-se a una filà com a membre de ple dret. Va creuar en la filà Alcodianos i continua participant en les Festes actualment.
-5000 esportistes van participar en la Festa de les 24 Hores.
-Es van provocar tres incendis urbans en una hora.
-400 xiquets van disfrutar de "El día del peatón", organitzat per Educació Vial.
-Van acabar les obres del parc del Viaducte.

JULIOL:
-3000 alcoyans van acudir a una concentració contra el terrorisme de ETA. L'alcalde Josep Sanus es va solidaritzar amb la família de Miguel Ángel Blanco, assassinat per la banda criminal.
-L'alcoyana Lara García es va proclamar campiona d'Espanya en gimnàsia artística.
-Justo Nieto i la Universitat Politècnica de València van rebre la medalla d'or d'Alcoi.
-Es va començar a reparar la línia del tren Alcoi-Xàtiva.
-La bonança econòmica va ser palpable en la comarca. La industria va augmentar la facturació en tots els sectors, destacant el tèxtil.

AGOST:
-El Consell de Ministres va donar llum verda a les obres de l'autovia Alcoi-Alacant.
-Va faltar el sacerdot José Ferrer en un accident de cotxe.
-Va faltar Joaquim Torregrossa, jugador de futbol i fundador del Club Deportivo Alcoyano.
-Josep Pérez Tomás es va retirar de la política i va deixar de ser regidor de l'Ajuntament.
-Més de 300 persones es van congregar a la Font Roja per a rendir homenatge a la Verge dels Lliris, encara que la Romeria era l'acte central en setembre.
-Les filaes Cruzados i Llana van ser les capitanes de les Festes de Cocentaina.

SETEMBRE:
-La inseguretat ciutadana va augmentar pels lladres. La policia local va demanar reforços per a combatre la delinqüència.
-Varies empreses van denunciar robatoris i falta de seguretat en els polígons industrials.
-Les comarques de l'Alcoià i el Comtat van ser les més infravalorades a l'hora de rebre inversions per part de la Generalitat Valenciana i el president Eduardo Zaplana.
-La televisió catalana es podia sintonitzar en Alcoi.
-Les fortes tempestes van ocasionar inundacions i problemes de circulació a les carreteres.

OCTUBRE:
-Alguns regidors d'Esquerra Unida van dimitir i abandonar el seu lloc en l'Ajuntament. Es van donar de baixa com a militants del partit polític. 
-El conseller valencià d'Obres Públiques va inaugurar l'Estació d'Autobusos d'Alcoi.
-El cantant Lluís Llach va actuar en el Teatre Calderón a benefici dels xiquets de Brasil.
-La Glorieta va acollir una fira alternativa amb motiu de la Festa del 9 d'octubre.
-La Presentació de Càrrecs durant el Mig Any es fa per primera volta en la Llotja de Sant Jordi.
-La filà Miqueros va guanyar el concurs d'olleta el dissabte del Mig Any i 5000 festers van acudir a la Festa solidària al Sanatori de Fontilles.

NOVEMBRE:
-La Universitat Politècnica li va fer un homenatge als empresaris alcoyans.
-L'Associació de Sant Jordi va desconvocar un referèndum per a consultar quan s'haurien de celebrar les Festes de Moros i Cristians.
-La Fira de Tots Sants de Cocentaina va batre records de visitans en la seua edició 651.
-La Colla Ecologista La Carrasca va iniciar una campanya en defensa de la Serra Mariola.
-1160 persones van participar en "Coneix Alcoi caminant".
-L'òpera "Turandot" va iniciar la temporada de "Amics de la Música d'Alcoi".

DESEMBRE:
-Es va inaugurar el primer tram de l'autovia central.
-Es va organitzar per primera volta una Setmana de Convivència Gitana amb xarrades, música i exposicions preparades per "El Teix".
-La comarca va quedar aïllada per un temporal de neu a principis de mes.
-Es va crear una associació per a fomentar la música ètnica. 
-El preu de l'entrada a les funcions del "Betlem del Tirisiti" es van encarir. 
-L'any va ser declarat el més plujós dels últims 70 anys, al registrar-se 686 litres.

viernes, 10 de febrero de 2017

LLOCS D'ALCOI

Alcoi és una bonica ciutat del nord de la província d'Alacant. El caràcter acollidor dels valencians es veu reflectit en els quasi 60000 habitants que té actualment Alcoi. Al llarg dels segles Alcoi s'ha convertit de vil·la medieval a ciutat industrial. Aquest pas del temps es pot observar en l'urbanisme. Tenint en compte que el segle XIX va ser revolucionari i ric per als alcoyans, és normal que l'estil modernista brille en el casc antic, espai ocupat per cases de la burgesia. La part vella de la ciutat conserva muralles medievals, però és la zona on es va establir la classe obrera. Els proletaris vivien en pobres cases prop de les fàbriques on treballaven durant llargues jornades de faena mal pagada. Els treballadors del tèxtil sols tenien descans els diumenges, dia religiós que s'aprofitava per a anar a una de les moltes parròquies que hi han. El problema causat per un territori ple de barrancs i rius s'ha subsanat amb la construcció de ponts enormes que uneixen les zones. Per això Alcoi és coneguda com la ciutat dels ponts.

El creixement de la població va fer que durant el segle XX es construiren nous barris al voltant del centre històric. Ara és hora de reivindicar el turisme d'interior i la nostra ciutat té espais agradables per a oferir als visitants durant tots els mesos de l'any. Al següent enllaç es poden veure fotografies.  A continuació fem un repàs dels llocs més emblemàtics d'Alcoi. Estan dividits en 4 grups: Esglésies, Cases modernistes, Edificis públics i Places. 

-ESGLÉSIES:
 Església de Santa Maria.
 Parròquia de Sant Mauro.
 Parròquia de Sant Roc.
 Temple de Sant Jordi.
 Monasteri del Sant Sepulcre. 
 Salesians Sant Vicent Ferrer.
 Capella de la Mare de Déu.
 Campanar il·luminat.

-CASES MODERNISTES:
 Casa del Pavo.
 Círculo Industrial.
 Conservatori Joan Cantó.
 Casa Laporta.
 La Unión Alcoyana.
 Monte Piedad.
 Confecciones Los Sótanos.
 Confiteria El Túnel. 

-EDIFICIS PÚBLICS:
 Casa de la Cultura.
 Ajuntament.
 Llotja de Sant Jordi.
 Teatre Principal.
 La Glorieta.
 Museu Arqueològic. 
 Museu de la Font Roja.

-PLACES:
 Plaça de Dins.
 Plaça d'Espanya.
 Plaça del Fossar.
 Plaça Al-Azraq, maquina del tren.
 Plaça Gonzalo Cantó, la Marxa.
 Plaça del Centenari.
 Plaça de la Creu Roja.
 Plaça Ferràndiz Carbonell.

Baix de la Plaça Espanya es va construir en 1995 la Sala Calatrava que s'anomena preferiblement Llotja de Sant Jordi. Està situada en l'inferior de la Bandeja i la seua estructura emula l'esquelet d'una ballena. L'arquitecte Santiago Calatrava va idear una escalinata difícil de baixar. L'interior s'utilitza per a exposicions i conferències però no està sempre oberta. La emblanquida Llotja de Sant Jordi va ser molt cara i sempre ha estat molt desaprofitada. 

lunes, 6 de febrero de 2017

SALVEM EL TREN ALCOI-XÀTIVA

La línia de ferrocarril Alcoi-Xàtiva uneix el nord de la província d'Alacant amb València desde 1903. El tren és un mitjà de transport públic molt rentable i eficaç però pareix que els polítics no saben valorar el potencial del tren en distàncies mitges i sols aposten per l'Ave. La falta d'inversions en el tren Alcoi-Xàtiva-València fa perillar la seua continuïtat desde fa dècades i la plataforma "Salvem el tren" reivindica la falta de suport i interès per part del govern valencià i nacional en aquesta línia de gran importància per als ciutadans d'Alcoi i les comarques centrals.

Fa més de 100 anys que la línia ferroviària d'Alcoi sobreviu per a servir com a enllaç entre poblacions i capitals de comarca. Fins hi tot als anys 20 es va iniciar la construcció de les obres per a unir l'estació d'Alcoi amb Alacant. Quan va esclatar la Guerra Civil ja estaven acabats els túnels i Viaductes al Barranc de la Batalla. Els problemes de l'empresa van paralitzar les obres i el projecte es va abandonar desprès de 1939 a causa de la pobresa dels espanyols i la Post-guerra. L'estació d'Alcoi marca el final del trajecte del tren.

En 1969 deixa de funcionar el conegut tren xitxarra. Es tractava de la línia ferroviària que unia Alcoi amb Gandia, és a dir l'interior de la Comunitat Valenciana amb la costa, els ports comercials i el Llevant. El turisme anava creixent i també l'ús del cotxe. El transport per carretera va fer que hi haguera un declivi en l'ús del tren i per primera volta en anys el número de viatjants va baixar. Als anys 70 i 80 el tren Alcoi-València va perdre importància estratègica i les autoritats i Ajuntaments li van donar l'esquena a Renfe. Es van abandonar les estacions de tren i tan sols van quedar les d'Alcoi, Ontinyent, Albaida, Benigànim i Xàtiva. L'estació de Cocentaina es va traslladar al paratge de Santa Bàrbara on sols hi ha un baixador. 

En 1984 el Consell de Ministres de l'Estat anuncia la supressió d'algunes línies de ferrocarril d'Espanya per no ser rentables econòmicament. Una d'elles era la d'Alcoi-Xàtiva i les ciutats van organitzar grans manifestacions que han passat a la història com a multitudinàries. El 24 de maig desde l'estació de tren fins a la Plaça Espanya 4000 persones van demanar que no abandonen el tren. Degut a les movilitzacions la Generalitat Valenciana va assumir el manteniment de la línia ferroviària i va arribar a un acord sobre el dèficit. Aquest conveni amb Renfe durava 3 anys i la resposta popular va ser massiva. Es va crear la fundació "Salvem el Tren".

Als anys 90 el número d'usuaris disminueix per la llarga durada del trajecte, els problemes en les vies i la falta de manteniment. Desprès de l'incendi de Mariola en 1994 no es van fer millores en la línia i eren necessàries degut a la fusta cremada que hi havia en certs trams. En 1996 Alcoi pren la iniciativa per a salvar el tren desprès d'un nou anunci de tancament. Els polítics locals lluiten desde gener per a assegurar el futur del tren amb gestions i reunions amb Renfe i la Generalitat Valenciana per a negociar un acord amb el Ministeri de Foment. La campanya de la plataforma "Salvem el Tren" dona resultats i sorgeixen noves manifestacions en defensa del ferrocarril. En 1997 hi ha un compromís de invertir diners en la millora de les vies.

Les renovacions de la línia no es porten a terme i el trajecte va deteriorant-se progressivament. Els alcoyans necessitem més de 2 hores per a arribar a València en tren i en moltes ocasions hi ha que fer transbordament a l'estació de Xàtiva. La reforma de l'eix ferroviari es converteix en una promesa electoral a la dècada dels 2000 però la millora en les infraestructures del tren no apareix en els pressupostos. La crisi econòmica dels últims anys està tornant a posar en perill el tren Alcoi-Xàtiva però la pressió ciutadana fa que la comunicació ferroviària continuen oberta i amb prous usuaris. Els joves universitaris utilitzen el transport públic per a estudiar a València però es tarda molt en arribar a la capital en tren. El tren vertebra les comarques centrals i s'han de fer obres per a modernitzar un servei de ferrocarril convencional que està a càrrec de l'empresa Adif. 

Col·lectius culturals, ecologistes, esportius i sobretot la plataforma "Salvem el tren" reivindiquen el dret a tindre ferrocarril en les nostres comarques mitjançant actes a l'aire lliure. Per exemple esmorzars festius, concentracions amb trages de l'època en que va nàixer el ferrocarril, conferències i xarrades, manifestacions amb trages del segle XIX, carreres en bici i pegada de cartells. La conscienciació de la societat és molt important i s'ha de fer saber que la situació del tren no és normal i s'ha de demanar un transport de qualitat. Reclamem més diners en la línia per a que no caiga en l'oblit. La seguretat està garantida perquè es compleix la normativa. 

S'hauria d'apostar més pel tren perquè és un mitjà de transport que contamina menys que el cotxe i en distàncies properes podria ser molt eficient si no es tractara amb menyspreu per les institucions. Si s'invertiren diners en la línia Alcoi-Xàtiva es podrien millorar les vies i la velocitat augmentaria. El temps per a arribar a València és el motiu pel que molts alcoyans no van a València en tren i les campanyes d'animació no són suficients si es fan tan sols durant les Falles. La web del contestà "El Socarraet" puja moltes fotografies del tren al seu pas per Cocentaina. 

Les millores en les vies del tren van ser significatives en l'any 2012 però la línia de ferrocarril continua estant poc cuidada i cada cert temps a la premsa s'informa d'algun descarrilament o problema. Els passatgers s'han de desplaçar amb autobusos fins als altres llocs quan les circumstàncies o l'averia fan que el tren no puga acabar el seu recorregut. Les màquines del tren són ràpides i modernes però l'estat de túnels i les parts de muntanya fan que el tren estiga continuament frenant i anant més lent. En alguns kilometres la velocitat s'ha de reduir per a evitar accidents. Durant les nevades del mes de gener de 2017 la línia Alcoi-Xativa, de 64 kilometres, ha estat tancada i no va haver servei durant més de 24 hores.

La línia 47 és un servici regional valencià i actualment està en pèssim estat. El tren inicia el seu recorregut a l'estació d'Alcoi i passa per Cocentaina, Agres, Ontinyent, Agullent, Albaida, Bufalí, Montaverner, La Pobla del Duc, Benigànim, El Genovès. Al arribar a a l'estació de Xàtiva continua fins València, però hi ha que mirar l'horari perquè no tots els trens van fins l'Estació del Nord. En alguns casos hi ha que fer transbord i pujar al tren de rodalies que uneix Xàtiva amb la capital de la Comunitat Valenciana. Entre les poblacions hi han parts en les que el tren recorre la muntanya i hi han paisatges espectaculars. Hi ha que tindre paciència per a arribar al destí però l'interior del tren, anomenat popularment com "camell", té una comoditat destacable a pesar del soroll del comboi i el constant moviment que provoca el mal estat de les vies.

Per tots els motius exposats anteriorment reivindiquem la continuïtat del tren Alcoi-Xàtiva-València desde el blog "Moros i Cristians d'Alcoi". La plataforma ciutadana "Salvem el tren" té tot el nostre suport en les seues continues demandes a la Generalitat Valenciana i Renfe. El recolzament als polítics que lluiten per salvar el ferrocarril com a transport públic és absoluts per parts dels alcoyans. Ja hem patit durant massa anys la indiferència respecte al tema del tren i no permetre'm el tancament de la veterana Línia 47. Estem disposats a repetir les manifestacions de 1984 i 1996 i segur que serien enormes ja que el tren continua sent el servei més utilitzat per molta gent. El tren és un punt d'unió entre les comarques i els pobles valencians i per això és important i necessari. Si es feren les millores adients i s'invertira per a tindre un manteniment perfecte el tren seria més rentable i les xifres de passatgers augmentarien fins els 300000 anuals. Li desitgem un llarg futur de qualitat a la línia Alcoi-Xàtiva i entre tots SALVEM EL TREN!

El temps en Alcoi.

El Tiempo en Alcoy, Alcoi

Visites