miércoles, 29 de junio de 2022

CAPITANIA MUNTANYESOS 2022


L'arrancà de l'Entrada Cristiana 2022 tenia més significat que mai. Desprès de 2 anys sense Festes de Moros i Cristians, els alcoyans i alcoyanes tenien ganes de disfrutar dels càrrecs festers. I l'eterna espera va valdre la pena perquè la capitania cristiana de la filà Muntanyesos va ser espectacular. Tot va eixir tal i com estava previst abans de la suspensió per la pandèmia del Covid-19. Va haver paraules de record per a les víctimes del Coronavirus i ja tot va ser alegria amb els timbalers i trompeters. Estrenaven un disseny en tons marrons de Jordi Sellés, creador del Cartell de Festes 2020-2022. L'esquadra de blancs de la filà Muntanyesos baixava emocionada al ritme de la marxa cristiana "Alcoi, escata i destral". Va haver moltes llàgrimes en el moment que arrancava el boato, amb uns guerrers en tons verds i pells marrons al muscle. El grup mixte feia sonar trompes per a anunciar el seguici de César Vilaplana. El grup femení "Elba" portava unes faldes curtes de color negre i plomes que ens donaven una pista del primer ballet. Inma Cortés va preparar una coreografia sobre les aus del Barranc de la Batalla. Les ballarines amb trages marrons i plomes negres feien soroll amb tambors que portaven a l'esquena. A la carrossa dels nius hi havia una representació de pardals que ballaven al ritme de "Dalriada". Les vigilants de la nit portaven destrals i un trage amb falda blanca, cotamalla gris i tons grocs i marrons. Les bruixes de la Font Roja van fer un ballet en el que feien bullir calderes per a fer pocions i encanteris. Begoña Bravo dirigia a l'akelarre amb melenes blanques i ulls espectrals. El trage de color negre, blanc i marró tenia ossos xicotets que havien extret d'algun sacrifici. La carrossa del foc roig movia les seues flames brillants al compàs de l'estrena musical "Savat d'Ostara". El fum va fer més misteriós aquest grup que destacava pel maquillatge i el casc daurat. El públic va superar el dolor i tristesa dels confinaments i restriccions per a passar a aplaudir desde les cadires i balcons. El cel estava nuvolat però va respectar la jornada. El boato muntanyès contava les lluites internes de les tribus cristianes de la serra. Les arqueres en tons verds i tostats anaven armades per a aconseguir les terres de la vil·la medieval d'Alcoi. Abans de les dos carrosses de cavallers es van poder veure catapultes i torres d'assalt. Un grup masculí d'abanderats portava trages de color tostat i roig amb cotamalla mentre que els llancers portaven teles en tons granate i verd amb pells marrons a la falda. La senzilla carrossa escalonada dels cavallers baixava amb la marxa cristiana "Al cavaller absent", dedicada a un fester desaparegut. Roberto Pérez va incloure cotamalla, cuero marró i pells de color gris en un bèl·lic disseny amb túnica negra. El casc de metall platejat tenia yelm i l'arma era una espasa. La guàrdia femenina de les dames portava una caputxa, pells de color gris, un bolset marró i la falda en tons verds. El color s'associa a la filà Muntanyesos i per això les dames també anaven de verd, però en una tonalitat més clara. Els brodats de les peçes de cuero marró i els metalls platejats van agradar tant com la diadema. La carrossa representava el Castell de Barxell i sonava "Dames de Barxell", ja que era el territori otorgat per Jaume I als cristians del Barranc del Sinc. La carrossa infantil donava pas a un grup de criatures mitològiques amb cara monstruosa, banyes i pells marrons. El ballet de les fades i els arbres tractava d'espantar maleficis i purificar l'ambient. Les ballarines de Carmina Nadal ho aconseguien amb ràpids moviments al compàs de la peça musical "Nimfes del bosc". El trage del primer grup màgic tenia una màscara de fulles verdes, una túnica blava, cinturó marró i molta vegetació. L'altre grup representava les carrasques i per això tenien rames al cap i un trage de color groc, marró i verd. El maquillatge va augmentar la fantasia d'aquest ballet de la natura amb un bosc al fons. Els panells dels capitans cristians de la filà Muntanyesos desde 1930 donaven pas a les plaques metàl·liques d'un grup bèl·lic verd. Les camperoles portaven flors al cap i un trage auster de color blanc, marró i verd. Amb cants i percussió anunciaven que baixava el defensor de la cristiandat. El grup masculi "Cota i Torch" portava una capa verda i una túnica negra tapada per una corassa de cuero en diferents tonalitats de marró. La destral i el casc metàl·lic feia més ferotge el conjunt, com també l'escolta femenina amb pells verdes i capa roja. Alfonso Moreno portava a la ma el pergamí amb el repartiment del Regne de Barxell desprès de la Reconquesta. La carrossa rotatòria del capità cristià 2022 tenia ales, caps d'àguila i una plataforma rudimentària molt adequada per a la filà Muntanyesos. Alfonso Moreno Ferràndiz portava un casc platejat amb un cap d'àguila i plomes negres. Un trage impressionant de Roberto Pérez que destacava per l'armadura de plaques metàl·liques amb brodats luxosos i cotamalla gris. Dels muscles penjaven pells d'animal i la capa verda amb xapetes que recordaven a la filà Muntanyesos. El majestuós rei estava acompanyat de la seua família com a favorites. La dona d'Alfonso Moreno portava un trage elegant de llarga falda verda, pells i brodats de color gris fins hi tot a la luxosa capa. La filla del capità cristià 2022 mostrava el seu arc com a símbol de poder, ja que el seu trage de cotamalla gris era més guerrer i destacava pels metalls platejats, les mànegues negres, les plomes de faisà i la capa roja. L'elevador de la carrossa es va apropar a la xiqueta de la filà Alcodianos en el moment del ritual de les campanes de l'Església de Santa Maria. La importància de l'entrega de claus va ser major que en anys anteriors, sobretot per la duresa dels temps que havíem viscut. Tindre al capità cristià a la Plaça d'Espanya era un triomf col·lectiu i sanitari. A Alfonso Moreno li van dedicar la marxa cristiana amb coral "Glòria al capità" de Vicente Juan Sanoguera. L'esquadra de negres va crear el primer tall de la jornada i va sorprendre pels caps rapats amb una trena i barba vikinga. El disseny de César Vilaplana era salvatge, com la marxa cristiana "Cid". L'estil tribal s'apreciava als cranis de cabra, les banyes, la destral, les cordes i les pells. La falda roja estava tapada per xapetes metàl·liques i cueros marrons. Els esquadrers no van deixar indiferents a ningú amb la seua capa negra i verda plena de detalls mercenaris. La filà Muntanyesos va tancar de forma magistral els seus anys de càrrec, amb el parèntesi més llarg desde la Guerra Civil Espanyola.