jueves, 4 de julio de 2013

CAPITANIA MASEROS 2013


La crisi econòmica anava a notar-se en les Entrades 2013. Era innegable, però la filà Maseros va dur endavant la seua capitania cristiana amb els escassos recursos econòmics que tenien. Anava a ser una capitania guerrera i medieval, diferent a l'alferecia 2012. Amb trages dissenyats per David Verdú que relataven la llegenda de Jaume I i el rat penat que va despertar l'exèrcit cristià en plena nit quan els moros anaven a atacar el campament. "Pas als Maseros" era el títol de la marxa cristiana i el crit amb el que el públic animava a l'esquadra de blancs. Així s'obria la desfilada dels defensors de la creu el dia 21 d'abril. Els dies de Festes es van avançar un dia per a que coincidiren en cap de setmana. El 2013 és una data històrica per aquest canvi, ja que el calendari fester sempre havia sigut un problema. Les llauradores amb forques caminaven prop de la carrossa del llavador i el pou. Els xiquets portaven espases i titelles per representar un teatre que narrava la història de Jaume I i la seua lluita contra Al-Azraq. Una auca, els ponis i burretes i l'escenari d'un teatre continuaven el boato en un ambient festiu i folklòric que li donaven les xirimites i la música popular valenciana. Tradicional havia sigut el boato dels Maseros, però el canvi es va produir per a contar com un rat penat va avisar a les tropes de Jaume I a la batalla del Puig. La següent part del seguici representava els ballesters que protegien el Penó de la Conquesta. El Centenar de la Ploma estava compost per unes dones amb una tela, unes joves arrastrant una ballesta i un nombrós grup d'homes amb túniques blanques amb la creu de Sant Jordi al centre. Un batalló de joves amb banderes i l'escut de València amb una quatribarrada gegant tancaven l'homenatge a la Senyera. Acrobàcies de gran dificultat sorprenien al públic en el ballet de Silma. Les ballarines, amb un senzill trage en roig i blanc, movien pals al ritme de "Xafiguem". Les caputxes i la creu de Sant Jordi destacaven en el trage del primer ballet del dia. Les arqueres saludaven desde una carrossa amb els seus vestits negres i un casc de metall amb plomes blanques. Unes guardianes de verd precedien al ballet dels murciélagos. Conta el mite que un rat penat va caure sobre un tambor i al moure les ales el va fer sonar, alertant a Jaume I i els seus soldats que dormien plàcidament quan els sarraïns anaven a fer una emboscada. La conquesta de València en 1238 va ser brutal però els cristians la van guanyar gràcies al rat penat que els havia avisat. Desde aquell dia, l'animal apareix a l'escut del Regne de València. Les ballarines eren els murciélagos amb les seues ales i la pell marró. D'una carrossa sorgien més murciélagos asustant als espectadors amb les seues dents i una màscara terrorífica. "Nit de bruixes" era la peça musical amb la que el ballet de Carmina Nadal executava ràpids moviments, que mesclaven passos de ball típic amb altres propis del hip-hop que va aprendre Rafa Felipe Porras, un gran coneixedor del ball urbà. Un grup de falleres i la carrossa del Tribunal de les aigües de València obrien el pas a unes dones de blanc i negre amb cascavells. Les dames de la favorita vestien trages bèl·lics de color gris i roig amb un espectacular casc metàl·lic amb plomes negres. Tant la favorita com la rodella portaven un elegant trage on destacaven els colors blanc, verd i roig i els detalls daurats com una espiga de blat entre altres. La felicitat era màxima per a la favorita i amb la marxa cristiana "El diví" feia la seua desfilada inoblidable en carrossa. Un grup de genets i unes dones amb trages blancs que tenien l'escut de la filà i pells adornant la túnica eren l'avantsala del capità. Les dones portaven una capa blava i un casc daurat com el del capità cristià 2013. Fernando Muñoz vestia un immillorable trage de David Verdú on el blanc i el roig estaven molt presents. Però el metall daurat era el protagonista perquè cobria el xaleco del capità masero i altres complements del trage com el bolset, l'espiga de blat, les ales del rat penat o el cinturó format pels escuts de les 14 filaes cristianes. En la carrossa, un esquelet de murciélago amb el crani i els ossos de les ales, també anaven els cavallers amb trages de color gris i la senyera entre els metalls. El casc dels cavallers estava fet de tela roja, pell i metall però sobretot destacaven per les lentilles aterradores als ulls. A la Plaça Espanya, per primera vegada, una xiqueta li va lliurar les claus de la ciutat a Fernando Muñoz Escarcena mentre es soltaven globus negres i sonava la peça musical "Thor". El clima era fresc i alguns núvols tapaven el sol de tant en tant però al públic poc li importava quan quedaren meravellats amb l'esquadra de negres de la filà Maseros. Un disseny guerrer i original dins de l'estètica campestre perquè combinava elements de l'horta com la corbella, els colors de l'escut com el roig i el groc i el casc metàl·lic amb la senyera. La capa era de colors tan valencians com el roig i el groc i a més a més tenia l'escut d'Alcoi treballat en metall. No obstant, el disseny de David Blasco era guerrer i atrevit amb metalls i teles de colo negre i blanc. També la marxa cristiana era diferent ja que "Llebeig" no és una peça massa adequada per a la filà Maseros. La barreja de l'estètica llauradora amb la guerrera va provocar opinions enfrontades entre el públic però la capitania de la filà Maseros 2013 no va deixar indiferent a ningú. 






































No hay comentarios:

Publicar un comentario