sábado, 5 de julio de 2014

ALFERECIA VASCOS 2014



















Tot el públic coincidia al finalitzar l'Entrada Cristiana 2014 que la filà Vascos havia oferit una fantàstica alferecia cristiana i un exemple de puntualitat. Desde el principi amb l'esquadra de blancs i el palanquí de l'heràldica i la creu, la filà Vascos va traure un boato seguit i coherent que es basava en la mitologia i la natura de les terres vascones. El primer personatge mitològic que va aparèixer era el Jentilak, un gegant salvatge del bosc que asustava als enemics. El gegant estava articulat i menejava els braços al ritme de la percussió d'un exèrcit amb caputxes i creus. Les caputxes van marcar l'estètica de tot el boato dissenyat per David Blasco, membre de la filà."Ix el cristià", una marxa cristiana molt vinculada a la filà Vascos, va sonar el dia 3 de maig enmig de l'anticicló que ens va regalar l'oratge en les Festes de Sant Jordi 2014. Unes llanceres amb trages on predominava el tostat i el blau i una tropa masculina amb trages de color crema, negre i roig li donaven uniformitat i bel·licositat al magnífic boato de l'alférez cristià. El trage de les guerreres i els llancers va ser molt aplaudit al igual que el grup de monjos que combinaven el negre i el roig amb una caputxa blanca. Un burret, Mossèn Torregrosa i les pedres de la creu de Elorrio tancaven la part del boato dedicada al clero custodi, que va tindre com a banda sonora la peça musical "Fontinents". El grup de xiques "Marí" amb amples capes blanques combinades amb els colors granate i negre precedien al ballet d'Ana Botella amb ballarines que representaven la herba i les pedres. En la carrossa del ballet de la natura es camuflaven les fulles i els troncs dels arbres. Les ballarines d'Ana Botella portaven trages on el protagonista era el verd i el marró, excepte les pedres que anaven vestides de gris. A una altura considerable ballaven les rames dels arbres al so de "Xafiguem". La increïble estampa del ballet de la natura va ser molt realista gràcies al maquillatge i els cascs fets de fusta i fulles verdes. Les llegendes dels Vascos contaven que existien els donyets i el grup "Ieltxu" ho va demostrar amb cuidats trages en blanc, negre i marró on no va faltar el cuero i les caputxes de color blau. Un grup de llenyadors tallaven troncs amb destrals damunt d'una carrossa. Els aizcolaris van rebre forts aplaudiments per la seua força tallant els arbres al mateix temps que els músics interpretaven "Crusllan". El grup "Basajaun", amb faldes marrons i caputxes negres a joc amb les camises amb una creu, precedien a la plataforma dels cavallers acabada amb un imponent arbre en flor. El trage dels cavallers era auster però espectacular i molt acord amb la filà Vascos gràcies a que el color principal era el blanc, com al trage oficial de la filà. Altres detalls eren la creu roja combinada amb teles blaves, el cuero marró de les corretges i els metalls d'un discret casc. Els cavallers saludaven amb les seues espases mentre sonava una fanfàrria solemne. Unes joves amb trages que combinaven el roig i blau amb caputxes negres i capes blanques li donaven colorit a l'arribada de l'alférez cristià. La guàrdia de l'alférez era nombrosa perquè desfilava prop de la carrossa del càrrec, que recreava un gegant amagat entre les roques marrons d'una muntanya. Santi Giner, germà del capità cristià, s'enlairava gràcies a les mans del gegant mostrant als espectadors el luxós trage de David Blasco, digne d'un alférez cristià d'Alcoi. La túnica de Santi Giner es partia en dos, una part negra i l'altra blanca amb brodats blaus. Però les dos parts de la túnica estaven unides per una creu roja i les corretges de cuero marró. La cotamalla i una llarga capa roja perfeccionaven un trage senyorial i ple de color. No obstant, el trage fet per David Blasco va quedar un poc incomplet per l'absència de casc en l'alférez cristià. Per això Santi Giner va lluir els seus cabells de veterà ben pentinats i els alcoyans van rebre a l'alférez vasco amb eufòria i ovacions. L'arma en forma d'arrels d'arbre era molt original i anava en consonància amb el boato mitològic. "L'Enguerí" era la fàbrica on es va fundar la filà Vascos en 1909 i també el nom de la marxa cristiana que va acompanyar a l'alférez cristià 2014. Aquesta marxa cristiana per a la filà Vascos es va estrenar en 1994, en l'esquadra d'enmig de la que va ser membre Santi Giner fa 20 anys. En el trajecte de la desfilada de l'alférez cristià va ocórrer un fet insòlit, Toni Giner va pujar a la carrossa de l'alférez cristià per entregar-li les claus de la ciutat al seu germà. La unió fraternal del capità cristià amb Santi Giner va arrancar aplaudiments dels mirons i l'emoció del moment no va provocar talls perquè el detall del prestam de les claus d'Alcoi a l'alférez cristià es va fer de forma discreta a la "Plaça Espanya". Les dones "Irurak", vestides de blanc, roig i negre amb caputxes, tocaven instruments de percussió en honor a les dames sobre una plataforma amb una estàtua femenina de pedra. Les dames portaven preciosos trages amb faldes blanques i caputxes negres. El cinturó marró separava les teles blaves a ratlles d'altres teles adamascades en tons ocres. Un excel·lent trage per a les dames on tampoc van faltar detalls com les xicotetes plomes roges. Era el torn del terror i el misteri amb el grup "Zaspiak", dones encantades amb bastons i un elegant trage que intercalava el colors roig, negre i blanc entre plomes, caputxes i brodats. Unes bruixes amb túniques negres i plomes roges ballaven amb la música de "Danza colorista". El ballet de l'akelarre estava coreografiat per Ana Botella i les ballarines amb fantasmagòric maquillatge blanc protegien a les favorites fent conjurs ajudades per calaveres que portaven en la ma. El trage de les ballarines de l'akelarre estava compost d'una caputxa amb els bordes de color gris, una túnica negra amb vels, un medalló, i unes cordes d'espart que formaven una curta faldilla. Més distingit era el trage de les favorites, que anaven plantades sobre copes platejades en una carrossa akelarre. Les filles de l'alférez portaven trages distints però seguint el mateix estil. Les dos portaven faldes de color blanc i negre però es diferenciaven per una tela vertical amb brodats que era blava o roja depenent de la favorita. La dona de l'alférez saludava desde una posició més elevada lluint un trage en blanc i negre ple de finura. Les bruixes encadenades li donaven màgia a l'Entrada Cristiana 2014. Eren un grup nombrós que portava caputxes en tons negre i granate. El trage estava dissenyat per David Blasco utilitzant els colors gris, roig i marró. Les inscripcions que tenien sobre la falda donaven una pista sobre com seria l'esquadra de negres que va sortir entre el fum amb una estampa tenebrosa. El trage de David Blasco feia por però era impressionant, sobretot per la màscara que va convertir els esquadrers en monstres salvatges. El trage incorporava lletres en papers cremats sobre teles roges. La falda era de color gris i estava subjectada per un ample cinturó de cuero marró adornat amb metalls esgarrats. Uns metalls esgarrats que també es van aprofitar per al casc amb ossos on destacaven els colors negre, verd i roig. El símbol de l'esquadra de negres de la filà Vascos va ser la calavera, element que es va repetir en moltes parts del trage de David Blasco, sobretot per darrere i en l'arma. "Amgirou" era una nova marxa cristiana amb un nou instrument de percussió. La txalaparta li va donar un toc exòtic a la marxa cristiana dedicada a la temible esquadra de negres. Els bruixots espectrals han passat a la història de Nostra Festa per la seua estètica guerrera i també la genial alferecia cristiana que ha desempenyat la filà Vascos en 2014.









1 comentario:

  1. Enhorabona pel teu treball, es màgnific!!

    Sols dir-te que la foto de baix del escrit de l´alferecía dels vascos no pertany a esta, es de la percussió de les dones de la escuadra del mig cruzados 2014.

    Saludos.

    Un escuadrer del mig.

    ResponderEliminar