jueves, 14 de julio de 2016

ALFERECIA ALMOGÀVARS 2016



La filà Almogàvars va preparar un enorme boato per a la seua alferecia cristiana 2016. Com la Llaganya és una filà molt bèl·lica, tot el seguici va tindre un marcat caràcter guerrer. Darrere de l'esquadra oficial amb la marxa cristiana "Almogàver i alcoyà" saludava el Mossèn Torregrosa acompanyat d'uns monjos amb l'hàbit marró. Un tambor gegant marcava el pas del batalló. La plataforma del gran tambor la transportaven uns esclaus. L'alferecia almogàver va ser molt participativa gràcies a l'exèrcit en acció que va passar pels carrers d'Alcoi. Les pròpies guerreres posaven la música utilitzant els escuts com a instruments de percussió. La tropa femenina portava un trage fidel al que portaven els mercenaris: pell d'ovella, calces marrons i un casc de cuero tostat. Altre batalló femení vestia amb túnica tostada amb cuero negre al damunt i un casc de metall. Anaven cridant la famosa frase dels almogàvers històrics "Desperta ferro!". Aquest crit de guerra el repetien el grup masculí de infanteria amb escuts i un trage de pell blanca i pantalons medievals. El nombrós exèrcit el tancaven les arqueres que llançaven fletxes. José Moiña havia dissenyat un preciós trage per a les arqueres en el que destacava la falda roja, el cinturó negre i les pells de color gris en diferents parts del cos. La pluja tenia poca intensitat i no va deslluïr la desfilada de la filà Almogàvars i dels banderers catalans que portaven trages en blanc, negre i marró de José Moiña. El colorit va augmentar amb els abanderats de Arezzo. Les impressionants piruetes que els italians feien amb les banderes van arrancar forts aplaudiments. Ja és una tradició que els abanderats italians participen en els càrrecs de la filà Almogàvars. Una volta més els abanderats, amb trages medievals de diferents colors, van sorprendre al públic per la facilitat amb la que movien i llançaven les grans banderes. Un espectacle al·lucinant que es veu en Alcoi desde els anys 70 gràcies als abanderats de la ciutat italiana d'Arezzo. L'alegria de la música dels trompeters va trencar amb l'austeritat del multitudinari boato. Les donzelles sicilianes seguien l'estètica italiana i colorista del seguici. Portaven trages simples en tons rojos, verds i blau clar mentre repartien obsequis als espectadors. Un grup de joves vestien trages negres amb plomes als muscles i al casc i que tenien un drac estampat a la falda acabada en punta.Les donzelles balears vestides de blau fosc portaven banderes simulant el foc. I justament darrere apareixia el primer ballet amb la música de "Federicos". Ana Botella va coreografiar una impactant dansa que representava les flames perilloses. Les ballarines portaven una malla en tons rojos, taronjes i grocs amb un cuidat maquillatge. Els elements més típics del ballet d'Ana Botella es veien clarament. No era un ballet original però tenia l'essència d'Ana Botella, la coreògrafa més internacional d'Alcoi. Tant el flamant trage com totes les carrosses del boato estaven dissenyades per l'artista Juan Climent que també va treballar en els trages de dames i cavallers. La carrossa del ballet representava un drac de pedra escopint una bola de foc. Les flames també eren ballarines movent els braços plens de tires taronja. Un grup de mercenaries portaven un trage de pells d'animal, metalls daurats i cuero negre. A la caputxa tostada tenien un xicotet crani de drac. Amb llançes obrien pas a les dames que portaven un casc de metall amb llargues plomes roges. Com eren moltíssimes dames anaven sobre una plataforma de pedra amb caps de drac. Les dames lluïen un bèl·lic disseny en el que predominaven els colors negre, roig i taronja. Alguns detalls de metall gris indicaven a quina filà pertanyien: per exemple la torre, l'espasa i el drac de la Llaganya. Com a arma tenien un arc i com a marxa cristiana "Signum" de Saül Gómez. Altre trage presentat per José Moiña utilitzava pells de llop, tant per a la falda com per a la capa que tenia la cara d'un llop feta de metall. El casc de metall tenia la forma d'un llop, amb els ulls, les orelles, el morro i les dents afilades. Els xiquets tenien la seua pròpia carrossa plena de torres d'un castell. Les ballarines de Begoña Bravo representaven dracs alats amb escames de color verd, rosa i negre. Els dracs saltaven i movien les gran ales al so de la peça musical "Als Xacals" que també acompanyava a la favorita. En la carrossa de la favorita desfilaven tots els seus familiars, amb trages on predominava el negre, el gris i el roig. Els destralers portaven una capa de pell i un casc de color marró i gris pel metall. Les dos filles de la favorita saludaven sobre dos caps de dracs petrificats. Les dos portaven un guerrer trage amb detalls de ferro, creus i teles roges, negres i blanques. Tant elles com la favorita portaven els cabells al descobert però mostrant una diadema platejada. La favorita lluïa un fenomenal trage guerrer de Luis Sanus en el que els colors negre i blanc eren protagonistes. Damunt del cinturó marró tenia un drac estampat com el del banderí de la filà Almogàvars. La favorita anava sobre el tercer drac petrificat, encara que darrere la custodiaven dos dracs alats més amb el vestit de les ballarines. Un espectacular conjunt que va donar pas als genets almogàvers sobre cavall. Les llançes que portaven servien per a protegir a l'alférez cristià 2016. Els genets portaven un trage de José Moiña amb pells marrons i una corassa amb dracs sobre la túncia negra. El casc de metall tenia xicotets ossos i pells tostades. Javier Gandia Jordà i els seus cavallers van aparèixer sobre un monumental esquelet de drac. De la boca del drac eixia fum i damunt del crani estava l'alférez cristià 2016. Sobre cada vertebrà de l'espina dorsal del drac estaven col·locats dos cavallers, amb túniques roges, un cinturó taronja, metalls a la corassa i una capa de pell marró. L'alférez cristià portava un espectacular trage guerrer que destacava per la llarga corassa de xapetes platejades. Al cinturó, el pit i les muscleres tenia uns cercles de metall amb els símbols de la seua filà: els Almogàvars d'Alcoi. Javier Gandia, conegut per ser l'expresident del Deportivo Alcoyano de Futbol, lluïa un casc alat de metall que conjuntava amb la cotamalla gris. Les armes del bèl·lic alférez cristià eren una llança i un punyal que li penjava del cinturó marró. El pes de les mucleres i el clima advers no li van llevar el somriure a l'alférez cristià de la filà Almogàvars. La túnica blanca que arribava fins als peus va ser idea del pintor Luis Sanus, que a més a més serà el pròxim capità cristià de la seua filà: La Llaganya en 2017. Javier Gandia ha deixat el llistó molt alt amb la seua alferecia, amb la música de "L'aragonès perfecte", marxa cristiana dedicada a un amic que va faltar. La bèstia gris del riu i unes dones de marró tocant la percussió tancaven l'extens boato de l'alférez almogàver, possiblement el millor d'enguany. L'esquadra de negres ens va transportar fins a les Festes dels anys 50, amb un disseny primitiu que recordava a estils de temps passats i antics. El fill d'Alejandro Soler recuperava un disseny 100% almogàver que recordava el trage autèntic d'aquests mercenaris que habitaven les muntanyes en l'Edat Mitjana. Uns pantalons tostats apretats a les botes i una curta túnica roja conformaven un disseny senzill però efectista. Detalls com la bola daurada del pit i la capa de pell curta no van agradar a tot el mon, però el trage de l'esquadra de negres era fidel a la realitat. Els esquadrers es defensaven amb un escut marró de fusta, i una gran quantitat de llançes. Un gran punyal els penjava del cinturó marró i el xicotet casc deixava veure la cabellera dels esquadrers. El maquillatge feia pensar que els esquadrers tornaven bruts de la guerra ja que tenien una aspecte fertoge i salvatge. La banda de música tocant  la marxa cristiana"Antebellum" tancava la meravellosa i guerrera alferecia cristiana 2016 de la filà Almogàvars. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario