viernes, 20 de julio de 2018

ALFERECIA TOMASINES 2018


La filà Tomasines va preparar una espectacular alferecia cristiana 2018 dedicada a tot Alcoi, i també a Muro. Perquè l'alférez cristià va nàixer en aquesta localitat veïna. El boato seguia el concepte artístic del seu creador: Juan Climent. Aquest dissenyador s'ha convertit en un gran referent de les Festes d'Alcoi actuals. El seu estil és fàcilment identificable i mai defrauda. L'alferecia tomasina començava amb l'esquadra oficial al so de la marxa cristiana "Ramón Petit". També es va escoltar la percussió en un grup femení amb trages austers en blau i negre. Darrere desfilava el Mossèn Torregrosa envoltat de tomasines velles. El trage antic de la filà no és medieval, sinó que es composa d'uns pantalons negres ajustats, camisa blanca, jaqueta negra i flors al barret. Les flors són un dels símbols de la filà Tomasines i es va notar al primer ballet. Les Gawazi representaven clavells amb uns tutús de color roig i blanc. Les cames semblaven el ramell verd de les flors. Uns guerrers amb escuts formaven el banderí de la filà Tomasines entre les ballarines. La marxa cristiana "La victòria" marcava el pas al jovial ballet dels clavells. El seguici pretenia recordar els exèrcits comandats per Pere III d'Aragó en una aliança entre els Regnes de Castella, Lleó i Navarra. El fill de Jaume I, anomenat Pere el gran, va emprendre la batalla de las Navas de Tolosa per a frenar l'impuls dels almohades en la Península Ibèrica. La primera ordre militar que es va veure va ser la de Calatrava. Les lluitadores portaven escuts redons i un casc amb plomes roges. El trage de Juan Climent destacava per la túnica groga, alguns metalls i la capa negra. Un grup de xirimiters interpretaven la marxa cristiana de Francisco Valor "Cavallers de Llúria". El següent grup femení era la ordre de Santiago amb uns meravellosos trages. Estaven composats per una túnica negra i roja, metalls a les corretges i també al casc que acabava amb unes allargades plomes verticals. Les dones portaven una llança i una capa groga. Sant Jordi va sorprendre al públic galopant amb el seu cavall blanc. Amb un casc romà i un trage amb la creu cristiana s'enfrontava a les forces del mal. Era part del ballet d'Ana Botella, encarregada de contar la llegenda de Sant Jordi i el drac. Sant Jordi clavava una fletxa al dimoni negre i apareixien els àngels. Les primeres ballarines vestien de blanc amb cuidats trages plens de brodats. Portaven una tiara, un antifaç i una capa de plomes immaculades. En segon terme les representants del mal ballaven al voltant d'un drac dividir en parts. Les ballarines vestien de negre amb faldes curtes i un casc alat amb una màscara que tapava els ulls. Conta el mite de Sant Jordi que quan el drac va morir la seua sang va brotar i d'ella va sorgir un jardí de roses roges. L'última part del ballet d'Ana Botella representava les roses roges, amb unes xiquetes de roig amb caputxes. El ballet del bé i el mal es va acompanyar de la peça musical "Dinàmics". 2 jenets a cavall obrien pas al grup de castellanes amb trages de color blau, gris i groc. "La rosa i el drac" és una marxa cristiana que es va estrenar en l'anterior alferecia de la filà Tomasines de 2004. En aquesta ocasió va acompanyar a les dames, en una senzilla plataforma de palau. Les dames lluïen vestits de cortesanes on predominava el blanc, el negre i el blau tomasina. Un suggeridor disseny de Juan Climent que no incloïa casc, sinó una diadema de metall. Al igual que les dames, els cavallers també portaven un trage amb brodats sobre la túnica blava. La carrossa escalonada i amb escuts dels cavallers estava precedida per un grup femení. Eren l'ordre de Hospitalàries de Sant Joan que es distingien per una creu roja sobre túnica negra. El bolset i el cinturó de cuero marró combinava molt bé amb la capa roja. També una tela roja s'enganxava del casc de metall. Francisco Valor va ser el compositor principal del boato, amb un repertori de marxes cristianes conegudes. Amb "Xamarcai" els cavallers saludaven amb les seues grans espases. Sobre la túnica blava dels cavallers hi havia un drac de cua de peix com el de la filà Tomasines. El cuero marró de les corretges i el bolset tapava una part de la falda negra. Els muscles i braços dels cavallers estaven coberts de metall platejat. El casc alat també era de plata i a més a més tenia per darrere una melena de plomes blaves. Els cavallers de la segona carrossa podien veure les capes roges del primer grup de cavallers. Sense talls arribava el grup mixte de templaris. El trage de Juan Climent estava format per una caputxa i capa granate, una falda de cotamalla i una túnica de color ocre. El cinturó, el bolset i les botes estaven fetes de cuero marró. Els braços al descobert subjectaven una llança afilada. Però cridava l'atenció la cara dels templaris, decorada amb un maquillatge d'or formant una màscara. El ballet de Paola Taléns representava els esquelets d'uns dracs amb unes ales gegants que movien al so de la peça musical "Thor". El públic s'asustava amb el terrorífic crani dels dracs, sobretot pel fet de no tindre ulls. El negre de Una bruixa aterradora es llançava d'una carrossa a altra desde una gran tirolina mòbil. Un espectacle que va ser molt aplaudit i que creava expectació quan l'alférez cristià estava a punt d'arribar. La guàrdia blava portava un preciós trage amb detalls de l'Edat Mitjana.El casc tenia metall, pèl de color gris i unes vistoses plomes blaves. El cuero marró i les creus unien tots els dissenys del boato. Una assombrossa carrossa transportava a l'alférez cristià 2018 i les seues favorites. Sobre les cases d'Alcoi un increïble drac de dos caps movia el coll per a lliurar-se de les cadenes daurades. El drac tenia banyes a l'altura d'on estaven ubicades les favorites. Les dos portaven trages de princesa molt pareguts. Juan Climent havia pensat algunes diferències per al trage de la dona i de la seua filla, però en general destacaven pels brodats i les faldes en diferents tonalitats de blau. Sobre la pell gris i les ales del drac es situava l'alférez cristià 2018. José Luis Calbo Silvestre lluïa un casc amb molta història: Era com el de Pere III, amb detalls com el drac, les ales metàl·liques i una llarga melena de plomes roges. Fins hi tot tapava part de la capa de pell. La capa també tenia un escut dividit en 3 parts i acabava amb una tela roja. El disseny de Juan Climent tenia referències a la túnica de la filà Tomasines, però substituint el blau pel negre i el gris. La part superior del trage de l'alférez cristià tenia molts brodats sobre el metall platejat. Una corassa xicoteta que s'unia a les muscleres metàl·liques. El marró també estava present en varies parts del trage, tant a la panxa com a les corretges. El cinturó tenia una medalla de metall amb la imatge d'un drac de cua de peix. L'arma de l'alférez tomasina eren una daga recta, però a les mans agarrava una afilada destral. Un detall que va agradar molt als alcoyans és que baix del drac articulat hi havia una maqueta a escala del Campanar i la cúpula de l'Església de Santa Maria. La marxa cristiana escollida per la família va ser "La penya el cuc" ja que està dedicada a la filà Maseros de Muro. José Luis també és fester d'aquesta filà del seu poble natal. El drac de la filà Tomasines va ser omnipresent en aquesta alferecia cristiana 2018, al igual que la rosa que estava estampada a les capes de les favorites. Una roponà tomasina anunciava la part final del boato. Les guerreres de roig, negre i marró tocaven la percussió avisant al públic de l'arribada de l'esquadra de negres. En les dones dels esquadrers s'intuïa que el disseny tindria al tigre com a animal protagonista. I així va ser, amb un casc impactant amb el rostre del tigre. Juan Climent va fer una reinterpretació del disseny de l'esquadra tomasina del capità 1977, però en realitat l'esquadra de negres recordava a altra de la filà Mozàrabes. L'ús de plomes de faisà al casc i les pells de tigre li llevaven originalitat a un trage molt ben pensat. El color roig de la capa del disseny oficial de la filà predominava en moltes parts del trage. Hi havia metalls tant daurats com platejats i el cinturó era de cuero marró, com a la resta de trages del boato. El maquillatge dels esquadrers estava tapat per la boca plena de dents del tigre. Una esquadra de negres bèl·lica i ferotge que va desfilar amb la marxa cristiana "Mai-Sabel" de Francisco Valor. La música del contestà i el colorit del boato serà lo més recordat d'aquesta magnífica alferecia cristiana de la filà Tomasines.
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario