viernes, 19 de julio de 2019

ALFERECIA MUNTANYESOS 2019


La filà Muntanyesos sempre respon molt bé quan tenen càrrec. En 2019 l'alférez cristià anava a ser Modesto Moiña, qui havia imaginat el seu propi boato. L'esquadra oficial arrancava el seguici amb l'aclamada marxa cristiana "Alcoi, escata i destral" dedicada a la filà Muntanyesos i els seus símbols. El poble de Cantàbria caminava amb pals pels carrers d'Alcoi. Les càntabres vestien de marró i roig amb caputxes negres. Amb el grup masculí compartien una destral com a arma, encara que al seu trage predominava més el verd, junt al roig i el negre. El marró va ser un color en comú en gran part dels trages de César Vilaplana. El grup musical de folk va tocar música amb gaita i va animar moltíssim al públic assistent a la solejada Entrada Cristiana. Unes guerreres del nord portaven grans destrals i un trage rudimentari de tela marró i pells de color gris. Els metalls no sols estaven presents als trages, sinó també a la vestimenta del primer ballet. La caça dels óssos va centrar una posada en escena molt agressiva, sobretot per les ballarines amb llançes. La falda curta de pells marrons i tostades els permetia ballar amb facilitat i energia. Les llentilles i el maquillatge van impressionar, com també ho va fer el maquillatge verd de l'esperit del bosc. A la carrossa del ballet es veia algun ós en moviment i altres óssos de grans dimensions. Les caçadores portaven un casc en forma de l'animal salvatge i ballaven al ritme de "Venatris". Un grup de monjos pobres acompanyava al Mossèn Torregrosa. El següent ballet s'anomenava "Guardianes del vent" perquè simulava unes aus blanques volant amb les seues plomes immaculades. Baix de les màscares de pardal s'amagaven els rostres de les ballarines de Carmina Nadal. El veloç ballet formava un conjunt blanc i daurat amb la carrossa de la favorita i les dames. La mare de l'alférez cristià saludava desde una altura considerable, ja que la carrossa en forma d'àguila d'or era enorme. Les dames vestien un trage blanc i daurat ple de finura en el que destacava la curta falda, les plomes i les ales de metall. La favorita també portava plomes a l'esquena i els cabells al descobert. El trage blanc era molt simple i senzill, tan sols tenia l'escut de la filà Muntanyesos al cinturó daurat i una falda que permetia veure les botes metàl·liques. José Conejero va composar la majoria d'obres musicals de l'alferecia cristiana 2019. Una de les més sonades va ser "La tia Maruja", dedicada a la familiar que li pagava la fulla a Modesto Moiña quan era menor d'edat. Hi ha que criticar que al boato es van produir talls que separaven massa cada part de l'alferecia muntanyesa, especialment a l'Avinguda País Valencià. Les amazones de Santander vestien trages rojos i metalls als muscles i al casc. Protegien als xiquets a cavall que mostraven trages de color verd i blanc. El ballet de Inma Cortés es movia al ritme de "Arquia", altra marxa cristiana de José Conejero. Les ballarines portaven trages blancs amb peçes de cuero marró a la falda curta. El casc platejat era tan vistós com les capes morades que enlairaven junt a un ventall rosa a l'altra ma. La filà Muntanyesos va voler fer un homenatge als càrrecs anteriors amb unes estàtues de color gris amb els trages de l'alférez cristià 1929, 1951, 1963, 1977, 1991 i 2005. A les escultures gegants s'apreciava l'evolució dels trages, encara que algunes figures eren tan grans que van acabar decapitades. Un accident inesperat que li va restar esplendor al ballet de Inma Cortés. 14 escuts redons van aprofitar els cavallers com a plataformes per a desfilar pels carrers d'Alcoi. Els portadors de les estàtues vestien de roig mentre que els portadors dels palanquins dels cavallers vestien de verd i procedien de Novelda. La joventut es notava en els valents cavallers amb llançes. El trage tenia una llarga capa roja per un costat i verda amb sanefes per altre. A les botes es van incloure cranis de cabra amb les seues banyes recargolades. El pit estava protegit amb una corassa de metall, mentre que la curta falda verda estava decorada amb sanefes blanques. El blanc de les pells als muscles donava la sensació de que els cavallers sorgien d'una serra nevada. Però no feia fred i portaven els braços descoberts i un casc allargat de metalls i pells blanques. Modesto Moiña apareixia exultant sobre el cap d'un llop de grans dimensions. La carrossa era l'heràldica de l'alferecia cristiana i estava portejada per molts homes. Els escuders rodejaven a l'alférez cristià de 30 anys que va estrenar la marxa cristiana amb coral "Muntanyès" de José Conejero. El propi Modesto Moiña va confeccionar el seu trage guerrer i ferotge. El xicotet casc mesclava metall platejat i pells marrons, al igual que les muscleres i les botes. El metall estava present fins hi tot a la seua barba, i també a l'armadura i el cinturó amb l'escut de la filà en plata. El metall estava molt treballat per a aconseguir l'efecte dels brodats. Hi havia pinzellades de verd com a color de la filà Muntanyesos i un toc de roig a la falda formada per xapetes d'alumini. L'escata és clarament lo que més identifica al trage muntanyès i per això tant la falda com la capa de Modesto Moiña estava composada d'escames platejades. L'alférez cristià damunt del llop estava a l'alçada dels primers balcons del carrer Sant Nicolau i desde les cadires no es va poder apreciar bé el magnífic trage. Una rabosa dissecada i una tropa amb austers trages seguia el boato. El nombrós grup mixte feia sonar panderetes i vestia de verd, blanc i roig. Les nimfes verdes seguien l'estètica de l'esquadra de negres. Antonio Aracil va dissenyar una bèl·lica esquadra de negres per a tancar l'alferecia cristiana 2019 de forma èpica. Els esquadrers amb maquillatge blau demostraven que venien de terres del nord amb barbes taronja i moltes banyes. El casc espectacular reproduïa el crani d'un cérvol. Al trage s'intercalaven les teles de color verd i els metalls de bronze en tons semblants. Una cama estava tapada per pells marrons i l'altra pels mateixos metalls que es veien a la panxa. Una esquadra tenebrosa que recordava a alguna divinitat celta, ja que Antonio Aracil descrivia l'esquadra de negres com mística i vegetal. Però el trage no sols tenia elements de la natura i la mitologia, sinó que també hi havia una part de la falda feta amb xapetes clàssiques de la filà Muntanyesos. La influència del bosc i els arbres era palpable per la capa feta de fulles seques de diferents tonalitats, com si es degradaren pel pas de les 4 estacions. La novedosa marxa cristiana "Iurde" va estar creada per Rogelio Mira, un músic component de l'esquadra de negres. Clarament un boato com el de la filà Muntanyesos, amb més de 1000 persones, es pot considerar multitudinari. Una Entrada Cristiana apoteòsica que es va allargar més del degut pel retràs horari.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario