martes, 12 de julio de 2022

ALFERECIA CRUZADOS 2022

 

La filà Cruzados desempenyava la seua sexta alferecia cristiana en l'any del 75 aniversari. L'expectació era màxima ja que Ximo Brotons és empresari tèxtil i havia estat durant molt de temps buscant teles per al seu càrrec. El Covid-19 no havia pogut amb la il·lusió de la filà Cruzados i la seua esquadra de blancs al compàs de la marxa cristiana "Als Creuats". El boato l'iniciava el Mossèn Torregrosa 2020-2022 amb un trage innovador de color blanc i granate amb la creu cristiana. L'ambient religiós de l'Edat Mitjana continuava amb uns monjos marrons amb burretes i la peça musical "Viderunt". José Rafael Pascual Vilaplana havia creat tota una banda sonora per a l'alferecia cristiana de la filà Cruzados. Una de les estrenes va ser "Elaia" per al ballet de Virginia Bolufer. Representava la lluita entre un exèrcit moro de negre i plata i un exèrcit cristià de blanc i roig amb la creu. Les camperoles portaven rames d'arbre per a espantar als musulmans i les pobladores de Gorga vestides de taronja celebraven la victòria cristiana. La carrossa de l'olivera mil·lenària era el punt d'inici de l'aventura de Joan, el protagonista d'aquesta història medieval. Els seus pares van ser acusats d'assassinar al senyor d'Alcoi i davant de la injustícia el frare Petrucho l'acollia. El viatge de Joan per Girona, Roma i el mar Mediterrani el va dur fins la Segona Croada de l'any 1145, on els creuats van assetjar la ciutat d'Acre. Un joglar cec anava narrant les escenes d'un mural mentre les xiquetes repartien regals al nombrós públic. Les pobladores d'una vil·la antiga portaven pals, cordes, herbes aromàtiques i teles adquirides al mercat medieval que es representava. La varietat de trages del dissenyador José Moiña no deixava als espectadors ni un segon de descans. Dissenys brodats i altres més senzills es veien entre els carros de verdures al so de "Mujeres de Antioquia". Les llanceres rojes portaven metalls daurats i un símbol a la falda entre les tires blanques. Les ferreres portaven falda roja, cotamalla gris, cinturó de cuero negre i la creu cristiana. A la plataforma de la Forja de Besalú hi havia un ferrer fent armes per a la batalla. Amb la música de "Crusllan" ens endinsàvem en Terra Santa i les seues muralles per a defendre's dels atacs enemics. Les guerreres de gris portaven corones metàl·liques, cinturó negre i capa a ratlles. Les defensores de Jerusalem vestien de blanc, roig i negre amb plomes de faisà al casc platejat. La portalada per a accedir a Antioquía donava pas a les Alcurianes al ritme de "Pere l'ermità". El grup femení portava un trage blanc, negre i blau que destacava per les vistoses plomes al casc. Es notava la influència de José Moiña i el gust per les teles refinades com les de les donzelles de Trípoli. Les caputxes tenien brodats adamascats en tons de bronze, mentre que les túniques eren negres amb detalls àrabs. Al campament de Síria hi havia tendes de campanya i les cortesanes en tons blancs i brodats de color ocre celebraven una festa. Els xirimiters interpretaven "Alimara" del murer José Rafael Pascual Vilaplana i un palanquí recreava un banquet de menjar i barrils de vi. Les princeses amb vels de color blau clar obrien pas al ballet d'Ana Botella. Conta la llegenda que els creuats buscaven el Sant Grial perquè Jesucrist havia begut a l'Últim Sopar i proporcionava la vida eterna. Les ballarines d'Ana Botella vestien de granate amb caputxes i màscares metàl·liques, representant la sang sagrada. Quan sonava la peça musical "Unda et sanguine" les ballarines s'alçaven la falda brodada i es convertien en copes. Un ballet original que va rebre els aplaudiments pel canvi i l'al·legoria al calze daurat amb incrustacions de joies. Els soldats amb túnica blanca, cuero negre, cotamalla i corassa daurada acompanyaven al grup femení alat de blanc i blau amb metalls daurats. La primera carrossa del seguici personal de l'alférez cristià sorprenia per les escultures de pedra que soportaven roques. Damunt d'elles anaven els cavallers amb túniques blanques amb creus diminutes. Els metalls daurats i platejats es podien apreciar a les botes, el cinturó, la corassa amb creu al pit, les muscleres i el casc de forma redona. Les capes adamascades tenien un gran escut i inscripcions de la Bíblia. Darrere la banda de música tocant "Amicitia" anava un grup d'esclaves de Damasc en tons ocres i amb cinturó daurat i turbant. La carrossa de les dames tenia les paraules "Iuncti invicti sumus", demostrant que van ser invencibles durant la pandèmia global. Les dames portaven austeres túniques de color tostat amb detalls daurats al cinturó i la diadema. Els tons crema de les perles dels braços conjuntaven amb els cabells de les dames. La capa era una meravella en tons ocres i amb pedreria que formava dibuixos preciosos i l'escut roig de la filà Cruzados. Els templaris amb túnica blanca amb la creu roja portaven pals i casc platejat amb yelm per a protegir a la carrossa dels infants de roig i blanc amb metalls grisos. Aquesta amplia part del boato tenia la música de "Jéssica". Les arqueres negres portaven plomes, una llarga capa, metalls platejats i un drac a la curta falda. Els peregrins armats amb destrals portaven caputxa negra, corassa platejada i la creu roja sobre fons blanc a la falda. Eren els amics del fill de l'alférez cristià, que desfilava en una carrossa amb l'Arca de l'Aliança. Joaquim Brotons tenia un paper malvat en el fil argumental del boato multitudinari de la filà Cruzados. Representava a un dels genets de l'Apocalipsi, junt a les 3 nebodes a la part inferior de la carrossa de les ànimes perdudes. El fill de l'alférez cristià 2022 vestia de negres i amb cotamalla grisa però el que més destacava era la corassa de cuero marró amb les figures de la mort. La capa granate estava mig tapada pels seus llargs cabells. Les seues acompanyants també baixaven emocionades amb vestits negres amb plomes i metalls platejats i la marxa cristiana "Tabut". La guàrdia Layarham portava un trage en roig i blanc amb brodats i alguns metalls daurats, sobretot al casc que deixava veure llargues melenes. L'elegant escolta femenina portava uns trages en tons rosa pastel i aguamarina que van passar desapercebuts en un boato tan extens. Els consellers a cavall portaven espases i anaven conjuntats de blanc, roig o blau amb les seues amazones. Darrere els senyors veterans anaven uns grans gossos i gàrgoles de pedra. L'alférez cristià i la seua favorita desfilaven junts rebent ovacions desde la carrossa de la gàrgola gegant que obria les seues ales. El trage de l'alférez cristià 2022 també era espectacular, sobretot pel casc cilíndric en plata i or. Ximo Brotons es protegia amb una espasa i una corassa platejada amb la imatge d'una Guerra Santa. Les Croades i Alcoi eren la inspiració del trage de José Moiña, ja que al cinturó es veia l'escut creuat i a la falda blanca el símbol del Castell de la ciutat. Ximo Brotons portava cotamalla i metalls daurats a conjunt, mentre que els brodats en fil ocre aportaven luxe. La capa blanca amb la creu cristiana va ser diferent el dia del patró, ja que a les Processons es podia contemplar el quadre de Fernando Cabrera de l'altar del Temple de Sant Jordi. Amparo Blasco vestia un disseny senyorial amb capa negra plena de dibuixos sobre els templaris. La túnica blanca estava tapada per un munt de brodats de pedreria gris. La favorita portava els cabells al descobert i saludava al compàs de la marxa cristiana "Ioam". Una estrena musical sobre la que José Rafael Pascual Vilaplana va composar la resta d'obres, com a agraïment per l'amistat amb Ximo Brotons. Melodies de l'Himne de Festes, "Walí, Walí" i cants gregorians acompanyaven al ballet dels àngels. Els homes vestien amb grans ales, pit al descobert, plomes blanques al cinturó i una falda en tons cobre. Les ballarines grises sobre la muntanya portaven caputxa, amples mànigues i un cuidat maquillatge espectral. Una divinitat alada penjava de la carrossa més kitsch de les Entrades d'Alcoi. Amb la trobada del Sant Grial el jove Joan accedia al cel desde Terra Santa, tancant el boato de l'alferecia cristiana 2022. Falten adjectius per a descriure l'esquadra de negres, precedida per un grup granate i ocre amb trenes que portava un tapís. Antonio Aracil es va encarregar d'un disseny fantàstic amb una capa de manuscrits i gravats medievals. El casc daurat i platejat tenia un toc exòtic gràcies a les plomes de pavo real. Les pells grises, les xapetes metàl·liques, les plomes roges i les inscripcions d'un llibre templari van ser detalls dignes d'alabar. El blanc i el roig van ser els colors principals de l'esquadra de negres amb maquillatge terrorífic. L'armadura dels braços i els dits feien que l'arma pesara encara més. En l'apartat musical va sonar la marxa cristiana "El Barranc del Sinc" de 1985. La impressionant alferecia cristiana portava desitjant triomfar desde 2020. El boato de la filà Cruzados va ser insuperable per la seua participació, qualitat dels materials i entusiasme.

No hay comentarios:

Publicar un comentario