jueves, 29 de febrero de 2024

BALLET INMA CORTÉS D'ALCOI

Els ballets són part de l'espectacle de les Entrades i Inma Cortés és una de les pioneres alcoyanes en traure coreografies als boatos. Les Festes de Moros i Cristians van tindre un gran canvi quan els ballets femenins van aparèixer a Alcoi. Crear coreografies es va convertir en una passió per a Inma Cortés i ho ha sabut transmetre de generació en generació durant 4 dècades. Es compleixen 50 anys dels antecedents dels ballets, quan en l'alferecia mora 1974 de la filà Xanos van eixir un grup de joves movent vels. No hi havia precedents i als anys següents no es va consolidar la dansa com a component d'una Entrada Mora. Al final sols havia sigut una aïllada mostra d'art per part de les xiques en uns temps de dictadura on les dones tenien pocs drets. En 1976 Inma Cortés funda una escola de dansa clàssica i espanyola.


L'autèntica revolució dels ballets festers no va ser real fins a 1984, quan Inma Cortés va traure al carrer el seu primer ballet. Es tractava d'un harem de jovenetes amb capes blaves que anaven davant del capità moro de la filà Berberiscos. Fa 40 anys el bequetero Rafael Insa, gran defensor de "La Roda", volia un ballet formal davant del palanquí portejat sobre el que desfilava. Mari Francis Richart havia fet 10 anys abans un ballet senzill, infantil i sense pretensions. Però Inma Cortés buscava un impacte major i va preparar un gran ballet amb cròtals i llançant pètals de roses. Ja en 1987 els ballets es van convertir en imprescindibles desde que el ballet d'Ana Calvo es va sumar al d'Inma Cortés. No va haver competència entre elles, sols sororitat en els anys 80 i pocs cels. El feminisme no era una causa comú i era fàcil que entre acadèmies de ball començara a haver enveja, però no va ser el cas d'Inma Cortés. 


En 1989 la responsabilitat era major ja que Inma Cortés s'encarregaria del primer ballet per a una Entrada Cristiana. Unes camperoles movien guirnaldes florals prop de les favorites del capità cristià de la filà Almogàvars. L'any següent Inma Cortés va repetir amb el bàndol cristià gràcies a la confiança de la filà Tomasines. El multitudinari ballet de banderes amb "Japanese Tune" va impactar tant que en 1991 el capità cristià de la filà Tomasines va renovar el contracte a Inma Cortés amb un ballet de màscares daurades. Eren anys d'intens treball junt a dissenyadors com Alejandro Soler o Paco Aznar i 1992 va ser molt important. Inma Cortés va fer el ballet principal de la capitania cristiana de la filà Muntanyesos, amb capes negres i simulant les ales dels pardals en les mans. En la solejada vesprada Inma Cortés va preparar una gran quantitat de ballets i grups en moviment per a la capitania mora de la filà Cordoneros. Ballets de banderes i tires taronja, altre de ventalls, altre d'escuts a l'esquena i el de papallones. Però el més recordat d'aquell any va ser el de les ones del mar que anava davant del vaixell del capità moro. Semblava que la carrossa anava flotant sobre les teles blaves de les ballarines.


Coordinar a tants grups de dansa no professionals en 1992 va deixar exhausta a Inma Cortés. La sobreexplotació patida va fer que es retirara en 1993, donant pas al ballet novat de Carmina Nadal. Però la disciplina artística de la directora del ballet Inma Cortés no va parar i als anys 90 va estar dedicada a treballar en altres projectes i donar classes a l'escola de flamenc i clàssic. També va actuar en desfilades de poblacions com Albaida, la Vila Joiosa o Benissa i fins hi tot estrenar algun ballet per a la filà Moros del Rif de Muro, els Asturs d'Ontinyent, els Bereberes de Cocentaina o els Maseros de Ibi. Però el viatge més llunyà que ha fet el ballet d'Inma Cortés va ser a Nova York en octubre de 2006. Una expedició de festers alcoyans van volar fins a Manhattan per a obrir la desfilada cristiana del dia de la Hispanitat i el ballet d'Inma Cortés va participar ballant per la Quinta Avinguda. 

La filà Benimerines li va rogar a Inma Cortés que tornara al panorama fester amb un ballet per a la seua capitania mora 1999. En una vesprada d'abril esplendorosa es va estrenar el ballet del jardí del Teneré amb la peça musical "Sahara". Unes ballarines unides per teles ocres representaven l'arena de les dunes, altres l'aigua blava de l'oasi i unes de roig i verd les palmeres del desert. L'acceptació del públic alcoyà va ser majúscula i això va animar a Inma Cortés de cara al nou segle. La filà Vascos li va encarregar a Inma Cortés els ballets dels seus anys de càrrec en 2000 i 2001. Per a la plujosa alferecia cristiana va presentar als 4 estaments de l'Edat Mitjana: Ballarines del clero, la noblesa, el poble i les guerreres junt a la mort amb guadanyes. El boato del capità cristià de l'any següent girava entorn a la caça al País Vasc i d'això van tractar els ballets, destacant com atrapaven a un os salvatge i que algunes ballarines vestien com els personatges mitològics del nord: Ziripotes i momotxorros. 

El folklore va seguir amb la filà Navarros en l'alferecia cristiana de 2003, amb la presència de bous. Però el ballet més bonic va ser el de la cort del rei Sancho, en el que les princeses eixien de dins d'unes figures gegants. A la capitania cristiana 2004 de la filà Navarros el ballet d'Inma Cortés va recrear la Batalla de las Navas de Tolosa amb les seues cadenes i cortesanes en tons grocs i taronja. El conjunt va ser tan impressionant com el dels cànters en el magnífic ballet de les aiguadores del manantial de Kufrà. Va ocórrer en la capitania mora 2002 de la filà Miqueros i per primera volta es van utilitzar altaveus i la música pregravada de "Hasret" d'Omar Faruk.

Per a la filà Magenta Inma Cortés va estrenar el ballet d'un bazar de teles en l'alferecia mora 2004. De nou va aprofitar melodies orientals pregravades en una nit plujosa en la que alguns músics es van negar a tocar. En 2005 i amb bon temps, el ballet d'Inma Cortés va eixir en la capitania mora de la filà Magenta. Es va inspirar en els contes de les mil i una nits per a ambientar el ballet en les estances privades de Sherezade. El boato de l'alférez moro 2007 de la filà Mudéjares arrancava amb el ballet d'Inma Cortés sobre el miracle de la vida als camps de cultiu. Les ballarines de l'aigua regaven amb teles per a que brotaren altres ballarines amb flecos tostats com si foren espigues de blat. La marxa mora escollida va ser "Alhakem", mentre que en 2009 Inma Cortés es va decantar per l'elegància de la marxa mora "Xabat". Va ser interpretada a la capitania mora de la filà Abencerrajes per a un ballet d'enormes ventalls daurats inspirat en el canelobre. 

La crisi ecònòmica va afectar a la societat alcoyana i Inma Cortés va patir la precarietat dels ballets per culpa els directius d'algunes filaes de càrrec. Les coreògrafes volien dignificar els ballets però es veien obligades a concursar o ser subhastades per a aconseguir un lloc al boato. Al final es tracta del treball i sou d'una acadèmia de ball que era infravalorada, sobretot perquè es preferia contractar a grups amateurs més barats. Algunes volien ballar a tota costa, tenint poc respecte pels anys de lluita i reivindicació de veteranes com Inma Cortés o Ana Botella. Així que el ballet d'Inma Cortés no va desfilar pels carrers d'Alcoi durant uns anys i va reaparèixer en 2014. Obrien l'Entrada Cristiana i el boato de la filà Gusmans amb trages medievals de molt bon gust. Les donzelles de groc i blau feien sonar flautes i panderetes entre vidrieres i portalades al compàs de la marxa cristiana "El honor de un caballero".

Desprès d'un descans curt, Inma Cortés i la seua filla Sandra van dirigir l'ambiciós conjunt dels 5 sentits en la capitania mora 2016 de la filà Miqueros. Es tractava d'un ballet dividit en 5 parts en el que es representava per mitjà de grups diferenciats el gust, el tacte, l'oïda, l'olfacte i la vista. Les nombroses ballarines seguien els passos al ritme de la marxa mora "Ben Al Sahagui". Altre paró laboral ens va privar de les fantàstiques coreografies d'Inma Cortés en 2017 i 2018. La filà Muntanyesos volia fer un homenatge als alferes cristians en el seu boato de 2019. Per això el ballet d'Inma Cortés pegava voltes i salts al voltant d'unes estàtues gegants dels càrrecs de la filà Muntanyesos. En la nit del 4 de maig de 2019 el ballet de Inma Cortés va estrenar l'espectacular coreografia de "Les esclaves de la llum" per a l'alférez moro de la filà Cordoneros. Amb panderetes il·luminades, vestits blancs i trenes tribals i una ombra sinuosa el ballet va ser molt aplaudit al pas de l'obra musical "Imlaq" de Saül Gómez. Va ser l'últim ballet d'Alcoi que va desfilar abans de que el Coronavirus paralitzara Nostra Festa durant 2 anys.

El ballet d'Inma Cortés es va reincorporar a les Festes d'Alcoi desprès de la pandèmia amb dos coreografies per a les capitanies de 2020-2022. Al boato de la filà Muntanyesos van representar a les guerreres del Barranc de la Batalla, on també hi havia molts nius d'aus en una carrossa amb percussionistes. Inma Cortés va fer doblet i en la vesprada nuvolada va participar amb el capità moro. El boato de la filà Cordoneros relatava la ruta de la seda i les ballarines van explicar la llegenda de com una xiqueta va descobrir el secret dels cucs de seda. Les joves menejaven vaporoses ales roges mentre els xirimiters interpretaven "Marco Polo". En 2023 el grup d'Inma Cortés va ballar representant gàrgoles a la carrossa del capità cristià de la filà Cruzados. S'espera que el ballet d'Inma Cortés participe a les Entrades del 20 d'abril de 2024 amb la filà Aragonesos.

Inma Cortés ha treballat, somniat, rigut i plorat al llarg dels 40 anys de trajectòria professional, plena d'anècdotes i divulgació de la dansa. Una carrera laboral gratificant que ha sabut traspassar a Sandra Ardaitz Cortés. La seua filla s'encarrega actualment de muntar i organitzar els ballets i les gales de fi de curs de l'Acadèmia de ball Inma Cortés d'Alcoi. Han vist crèixer i madurar a moltes xiques que aprenien a ballar més enllà de les coreografies festeres. Inma Cortés segueix en actiu però en segon pla, aportant consell, supervisió i ajuda a les ballarines i a la seua filla Sandra Ardaitz. Inma Cortés s'ha convertit en la veu de l'experiència i a ella hi ha que agrair-li la seua imaginació i talent i el reconeixement d'uns muntatges coreogràfics que han deixat el llistó molt alt en Alcoi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario