Desprès del mal temps a la Glòria i el dia dels músics, l'alferecia mora de la filà Cordoneros mereixia una treva. Ja havia plogut bastant en altres ocasions i la filà de la ploma tricolor volia celebrar el seu càrrec. El boato començava amb uns negres amb banderes i percussionistes sobre camells. El blanc del trage contrastava amb les coloristes banderes. L'obra de Jordi Bernàcer "Zoc" li passava el relleu a la marxa mora "Sergen 78". Miguel Picó Biosca la va composar per a l'esquadra de negres d'un capità cordonero i per això aquest any va sonar a l'esquadra oficial. La roponà feia soroll amb pals i metalls. El trage dels components era verd, blau, roig i groc, seguint l'estètica de la filà Cordoneros i respectant els colors del disseny original. Una jaima donava pas als llancers Miknasa. Els joves amb la cara pintada de negre vestien en tons clars, destacant el turbant blanc i la faixa blava. El ballet de la tribu Mursi va estar coreografiat per l'alcoyana Virginia Bolufer. Una túnica blanca era la base del disseny d'Antonio Aracil, però la meitat de les ballarines vestien de marró i les altres de negre. En el cas d'unes el maquillatge corporal era blanc, mentre que les altres estaven untades amb fang. L'espectacular casc amb banyes formava una màscara feta amb palla i li donava un fort sabor africà al ballet de Virginia Bolufer. La palla i els cordells també van ser el material utilizat per als esclaus que arrastraven l'ariet. Sobre el cap d'un elefant, un bruixot preparava el sacrifici d'una presonera cristiana. Ella intentava escapar de la trompa de l'elefant i del fum de la carrossa. El trage lila destacava per un casc amb espigues de blat. Al contrari, el trage roig del bruixot sorprenia per la trompa de l'elefant i les fulles que li tapaven la cara. Bene Ripoll va composar una continuació de la seua obra "Atungulu", estrenada en la capitania de la filà Judíos al 2001. Desprès del ritual les tropes de Tarik prenien posicions. L'argument del boato era com un guerrer bereber anava reclutant soldats del nord d'Àfrica per a unir-los a la batalla d'Alcoi en 1276. El jove Antonio Aracil, membre de la filà Cordoneros, va pensar en tot el boato per a que baixara seguit i cohesionat. El grup femení Qamar il·luminava la nit alcoyana amb estreles. El trage era de color turquesa i destacava pel turbant amb una ploma i un vel tapant la cara. Un cameller de verd portava l'heràldica de l'alferecia mora amb el símbol de l'elefant. Davant desfilaven uns palmiters i darrere les verges de l'oasi de Siwa. Amb el seu senzill trage verd i blau movien el melic i també les plomes dels ventalls. Les xiquetes amb mocadors de colors al cap mostraven la seua tendresa desde una plataforma plena de coixins. Les dames saludaven al públic al ritme de "Titarós", peça musical per a xirimites especialment. Sobre una carrossa escalonada cada dama lluïa brodats d'or en una túnica de distintes tonalitats. Açò li va donar colorit al conjunt, de profunda estètica oriental perquè les dames portaven un ceptre amb la ma de Fàtima. Les arqueres d'Egipte continuaven el boato. El detallat trage blanc es combinava amb el maquillatge marró de la cara. Els joves escuders portaven allargats escuts d'estil massai. El maquillatge era completament negre, emulant els patges de la Cavalcada i l'estil del pintor Luis Solbes als anys 70. El turbant dels escuders era blanc i la capa marró, mentre que les teles de la túnica tenien talls triangulars. Els cavallers van aparèixer sobre una simple carrossa al compàs de la marxa mora "Jussà al Saqàliba". La faixa dels cavallers era marró, però el color principal va ser el blanc als bombatxos, les mànegues i el turbant. L'altre color principal era el gris de la corassa de cuero, sobre la que es formava la figura metàl·lica d'un elefant. La llança en forma d'elefant es podia veure tant a l'arma com en la pròpia carrossa dels cavallers. Una guàrdia masculina del Sahara portava trages amb pells i teles de color verd, morat i groc. Els dissenys moruns d'Antonio Aracil continuaven amb les portadores de fanalets. Elles vestien de blau en diferents tons als bombatxos, xaleco, faixa, vel, turbant amb ploma i capa plena de brodats. El ballet de Inma Cortés sorprenia amb unes panderetes lluminoses que menejaven al ritme de "Imlaq", una de les composicions que Saül Gómez va estrenar a la capitania mora de l'any passat. Les esclaves de la llum vestien un trage blanc amb fils i xapetes daurades. La pell morena pintada de les ballarines s'acoplava perfectament a la llarga melena feta de trenes de color negre. Un muntatge efectiu i vistós amb moviment originals pel qual Inma Cortés va ser molt felicitada en la nit del 4 de maig de 2019. Una sensual ballarina projectava ombres i la seua silueta desde l'interior d'un tambor àrab. Unes huríes amb cistelles plenes de fruita seguien el boato d'Antonio Aracil. Totes portaven preciosos trages de color lila amb faixa verda i vel de color blau adornat amb metalls daurats. La filà Cordoneros va recuperar l'estètica alcoyana del segle XX en el que el maquillatge a l'Entrada Mora era totalment negre. L'escolta personal de l'alférez tapava amb enormes escuts ocres el seu auster trage blanc i daurat. La família de Jorge Doménech sorgia damunt d'una carrossa amb un minaret àrab. En primer lloc els fills adolescents de l'alférez moro amb trages molt guerrers amb corassa. Els dos portaven trages distints però amb colors en comú com el marró, el gris o el blanc. En canvi la favorita vestia de rosa amb una túnica plena brodats de fils blanc. Una diadema de joies adornava els seus cabells. La dona de l'alférez moro compartia protagonisme al costat de Jorge Doménech i junts disfrutaven de "Als Samarites". Es tracta d'una marxa mora per a la penya solidària i cultural que s'integra dins de la filà Cordón. La sobrietat del color verd s'apoderava del trage de l'alférez moro 2019. Els bombatxos i el pompós turbant eren d'una tonalitat més fosca, mentre que a la resta del trage el verd coincidia amb el dels bombatxos dels Cordoneros. Altre símbol que no va faltar va ser el de la ploma, en aquesta ocasió varies de metall daurat. Igualment l'elefant al pit també estava fet de metall i va formar part del trage perquè a Jorge Doménech Rodríguez li agrada aquest animal. El cunyat de l'alférez moro va dissenyar el trage aportant algun toc de marró a la faixa, les plomes, els guants i les muscleres. Precisament José Borrell també va ser l'autor del Cartell de Festes d'Alcoi 2018. L'alférez cordonero, conegut com Koki, va acabar sent un càrrec elegant envoltat d'un boato bèl·lic que buscava reclutar exèrcits mahometans. A la capa marró no podia faltar de nou el símbol cordonero de la ploma tricolor. Uns jenets a cavall portaven cetreria a les mans i un turant a ratlles roges i blanques. Els xiquets i les seues mares tancaven el boato portant trages de color roig i blanc que ja donaven pistes sobre l'esquadra de negres. Antonio Aracil es consagrava com a dissenyador fester amb un boceto exòtic per a uns guerrers armats amb llançes. L'elecció de la marxa mora "Uzul el selmim" no va resultar gens novedosa ja que sona molt a les esquadres de negres dels últims anys. El turbant dels esquadrers va substituir la ploma cordonera per uns metalls daurats i punxeguts. Sobre les pells dels muscles caïen unes trenes de pèl negre. Les xapetes de bronze tapaven tot el pit dels esquadrers i també la part central dels bombatxos de color blanc. En varies parts del trage, sobretot en la faixa destava un sol redó i geomètric de color roig. Un vel de metall daurat tapava part de la cara negra dels membres de l'esquadra de negres. També hi havia espai al trage reservat per a les inscripcions en àrab i les més destacades estaven al voltant de l'escut amb un lleó. Aquest escut redó d'or es trobava a la capa de color roig. Per darrere l'esquadra de negres causava un gran impacte i seguia l'estètica de la part de davant. La filà Cordoneros va posar un digne colofó a l'Entrada Mora d'Alcoi 2019.
No hay comentarios:
Publicar un comentario