martes, 8 de enero de 2019

ALEJANDRO SOLER, EL DISSENYADOR D'ALCOI

Alejandro Soler Pérez era un artista alcoyà que va destacar per la seua faceta de pintor, d'escenògraf i de dissenyador per a les Festes de Moros i Cristians. Va nàixer en 1946 i va faltar fa 6 anys. La seua mort desprès d'una trista malaltia va sorprendre a tota la ciutat d'Alcoi quan es celebrava l'epifania dels Reis Mags. A Alejandro Soler se'l recorda per renovar les figures del Tirisiti i tot el teatre. Però sobretot per aportar un estil nou i impactant a l'estètica dels trages moros i cristians. És el precursor de la coneguda "època dels metalls", quan les esquadres de negres es van fer més ferotges, africanes i guerreres que mai. La seua trajectòria professional a les Entrades va destacar desde els anys 80 fins a 2009. Va ser un dels grans i també un personatge carismàtic i molt volgut. Era amic d'Ovidi Montllor i van treballar junts en alguns projectes cinematogràfics. Al llarg dels seus 66 anys va demostrar ser un artista polifacètic i sense pors. La popularitat del "Betlem del Tirisiti" desde els anys 60 és gràcies a Alejandro Soler i les seues simpàtiques titelles de vareta. Estava molt lligat a la companyia teatral "La Dependent". La plàstica i els bocetos i quadres d'Alejandro Soler Pérez no deixen indiferent a ningú. És una persona que va modernitzar les tradicions alcoyanes i es va implicar en la cultura per a fer-la més digna.

Al mes de desembre el MAF, Museu Alcoyà de la Festa, va presentar una exposició sobre Alejandro Soler. Amb el títol "Festa, creativitat i talent" es mostraven bocetos inèdits que havia creat per a càrrecs, boatos i esquadres de negres. Alguns mai van eixir al carrer i altres eren fàcilment identificables, sobretot els dibuixos de les carrosses. L'exposició mostrava la part més personal d'Alejandro Soler gràcies a alguns quadres que havia fet al llarg de la seua vida. Un sincer homenatge que va ser valorat per la pròpia família: Paqui Denia i els seus fills.

Alejandro Soler va ser el creador del Cartell de les Festes d'Alcoi 1991. Un dels cartells més recordats i aclamats. Els protagonistes de l'obra anunciadora eren un moro i un cristià separats per un escut. Els símbols de cada bàndol queden perfectament distingits en un grandiós Cartell. El colorit i l'estètica del Cartell va ser alabat pels crítics de l'art i també pel públic en general. El procés de creació del cartell i d'altres obres es poden veure al llibre "Alejandro" on es fa un repàs del seu llegat artístic. Fins hi tot es va atrevir a fer tires còmiques. Paris i Orfeo Soler han publicat recentment aquest llibre sobre el seu pare. Al llibre es pot veure la complexitat de la seua obra plàstica el reflex d'un home ple d'emocions. El Cartell de 1991 demostra l'amor que Alejandro Soler tenia per les Festes d'Alcoi.

Alejandro Soler es va estrenar com a dissenyador fester en 1973. Va crear l'esquadra centenària de la filà Ligeros i les dos dels càrrecs de la filà Miqueros, recordades pels impressionants casc. Un dels primers càrrecs que va fer va ser el Sant Jordiet de 1976. En l'any del sèptim centenari de les Festes d'Alcoi el Sant Jordiet va ser Pedro Luis Riaza de la filà Ligeros. També l'alferecia mora de la filà Abencerrajes en 1980 va trencar tots els esquemes. La concepció del boato que tenia Alejandro Soler va causar un fort impacte i va ser motiu de debat. Amb algunes esquadres de negres es va consolidar a la dècada dels 80. En 1985 es va encarregar de la primera capitania mora de la filà Benimerines i a partir d'ahí van vindre els seus grans èxits:

Metalls, pells, banyes i teles brodades i adamascades són alguns dels materials que va introduir amb força a les seues increïbles esquadres de negres. Les esquadres de negres que més es recorden d'Alejandro Soler són la de la filà Verds en 1990, la de la filà Ligeros en 1993, la de la filà Verds en 1996, la de la filà Abencerrajes en 2001 o la de la filà Andaluces en 2003, entre moltes altres. Els seus bocetos són fàcilment identificables i únics. L'exotisme, les plomes i l'estil tribal predominen en les esquadres mores, mentre que a les cristianes destaquen els cascs, els metalls envellits i l'estil bèl·lic i salvatge. A Alejandro Soler li van sorgir imitadors en altres pobles que celebren Festes de Moros i Cristians. Però mantenia una bona relació amb altres dissenyadors de la ciutat com els germans Sempere. Alejandro Soler va rebre una projecció inigualable i va adquirir fama en el mon fester, encara que ell ni la volia ni la necessitava.

Les màscares i minotaures d'Alejandro Soler també eren una marca d'identitat de l'artista. En 1998 i en 2001 va ser l'autor del disseny del Sant Jordiet. Als últims anys va deixar de banda la creació de boatos i càrrecs i va dibuixar els primers bocetos d'alguns dissenys femenins. Eren de les filaes Ligeros, Cordoneros, Benimerines, Navarros i Miqueros. Va traslladar la seua imaginació a bars i comerços d'Alcoi i també va crear una baralla de cartes per a jugar a cotos. Amb motiu de la capitania cristiana de 2018, la filà Navarros va tindre la iniciativa de l'exposició "La imaginació desbocada", dedicada a l'obra i vida d'Alejandro Soler. Una mostra magnífica que es podia visitar a la Llotja de Sant Jordi al mes d'abril.

Alejandro Soler Pérez estava molt vinculat al Nadal Alcoyà, sobretot per restaurar les titelles del Tirisiti i aportar una nova idea sobre com tenien que ser les cases, el fons i el decorat del "Betlem de Tirisiti". Tot un èxit que va ajudar a que Tirisiti tinguera més popularitat als anys 80 i 90 i es consolidara com un dels elements més famosos del Nadal a Alcoi. El seu treball amb Tirisiti en 1985 no ha perdut vigència. Els actuals trages dels Reis Mags d'Alcoi també van eixir de la imaginació d'Alejandro Soler. Es van estrenar en 2014, com a homenatge pòstum al dissenyador. Van agradar tant que continuen sent els trages de Melchor, Gaspar i Baltasar i es van lluir en la CXXXIV Cavalcada de Reis Mags.

Alejandro Soler Pérez va estudiar belles arts a València. Un home bohemi i fumador que mantenia la seua privacitat però va regalar el seu art a tots els ciutadans i amants de la cultura i l'art. La intensa biografia d'Alejandro Soler sorprèn per la quantitat de muntatges teatrals en els que es va implicar, destacant l'aspecte que té el "Betlem de Tirisiti" al Teatre Principal d'Alcoi desde 2006. La seua interpretació de les característiques de Tirisiti, Tereseta i els altres personatges del teatre van ser vitals per a que la tradició continuara i es recuperaren paisatgesm personatges i fragments de la representació nadalenca. La seua creativitat al servici de les Entrades de Moros i Cristians mai es podrà agrair suficientment. Les seues referències són constants i han inspirat a les generacions més noves del disseny fester. El vestuari dels seus capitans, alferes i favorites van commocionar a un públic acostumat a una estètica conservadora que a voltes no respectava la història medieval. Alejandro Soler era crític, no sols per a les representacions al carrer i les Entrades, sinó en general amb la societat.

Alejandro Soler ha realitzat una tasca molt important en el mon artístic d'Alcoi i hauria de rebre més reconeixement. Era un home rebel i individualista, que mai va creuar en cap filà i que tampoc es va afiliar a cap grup polític, a pesar de demostrar la seua ideologia sense pèls en la llengua. Tal volta per això algunes institucions li van donar l'esquena i s'explica la falta de divulgació de la seua obra fins fa pocs mesos. Però és de justicia recordar a Alejandro Soler, per la seua humiltat i la passió amb la que treballava. A la seua memòria va dedicat hui el blog.

No hay comentarios:

Publicar un comentario