sábado, 27 de marzo de 2021

BALLET ANA BOTELLA D'ALCOI

 El ballet de l'alcoyana Ana Botella partia de 0 amb il·lusió i ganes en 1991, fa exactament 30 anys. El centre de dansa va ser obert aquell any i poc a poc ha anat incloent altres servicis com gimnàs i fitness. La coreògrafa Ana Botella s'ha sabut adaptar als nous temps i dona classes de zumba i aeròbic. En quant al ball està especialitzada en dansa oriental, ball modern i contemporani, balls de saló, flamenc i sevillanes. El seu horari és de dilluns a divendres per la vesprada i es troba al carrer Vistabella d'Alcoi. A les seues gales de fi de curs participen xiquetes i xiquets desde els 3 anys i ofereixen magnífics espectacles. Però centrant-se en els ballets per a Festes de Moros i Cristians, Ana Botella es caracteritza per la diversitat de les seues propostes i l'utilització de distints elements visuals per a fer més impactants les coreografies. Desde 1991 el seu prestigi ha anat en augment i hui en dia és un dels ballets més ben valorats de la ciutat. A més a més és un dels més participatius i normalment fa doblet. També va ser una de les impulsores dels ballets amb carrossa i dels ballets infantils. No sols ha participat en Alcoi, sinó en altres pobles com Cocentaina, Ibi, Muro o l'Olleria. La seua fama ha traspassat fronteres i han viatjat a Andalucia, Múrcia, Aragó, Catalunya i Madrid. Internacionalment són el grup de ball alcoyà més actiu, ja que han participat en moltes ocasions a les Carnestoltes de Nizza. Un moment culminant en la carrera d'Ana Botella va ser quan va ser contractada per a un espectacle en Hong-Kong. També han estat en Itàlia, França, Romania i al concurs televisiu "Tu si que vales" que s'emetia en Telecinco.

En el 30 aniversari del ballet d'Ana Botella anem a recordar les meravelloses coreografies que s'han estrenat a Alcoi desde 1991. La carrera artística d'Ana Botella va començar gràcies a que un familiar seu era el capità moro: Antonio Gonzàlez. La filà Magenta li va donar la oportunitat de fer dos ballets. Un d'ells anava integrat en la carrossa del capità moro i s'adornava amb ventalls de plomes blanques. L'altre era més senzill amb trages de color roig i li obria el pas a les favorites. Ni la intermitent pluja va desanimar a Ana Botella en aquella primera experiència festera. Els ballets en les Entrades d'Alcoi s'havien posat de moda i ja no s'apostava sols per un ballet en cada boato, sinó que oferien varies coreografies.


D'entre les coreografies d'Ana Botella als anys 90 destaca la que va estrenar a la capitania cristiana 1997 de la filà Asturianos. Un grup d'arbres vius i amb moltes fulles acompanyava a la carrossa de la favorita amb la marxa cristiana "Caballeros de Navarra". Els elements naturals serien desde aquell moment una idea recurrent per a Ana Botella. Es va poder veure al seu ballet de les fulles de la palmera, en la capitania mora de la filà Llana a l'any 2000. Darrere de José Luis Córcoles desfilava l'exòtic ballet d'Ana Botella amb la marxa mora "Alhama". 2002 va ser un any d'inflexió per a Ana Botella, ja que va participar en les 2 alferecies. Per a la filà Almogàvars va presentar la coreografia del bé i el mal, mentre que per a l'alférez xano va recrear una boda al desert al ritme de la marxa mora "Buscant un bort". Al 2003 va repetir amb les 2 filaes com a conseqüència dels bons resultats de l'any anterior. Per a la capitania cristiana de la filà Almogàvars va estrenar "La torre i el drac" amb música nova d'Àngel Lluís Ferrando. En la capitania mora de la filà Xanos el ballet de la dansa del ventre ens descobria el moviment cobra amb una peça autòctona marroquí. El ballet d'Ana Botella va omplir de sensualitat els carrers d'Alcoi, precedint a Jordi Vitòria i els seus cavallers a camell.

La seua trajectòria va seguir en 2004 amb ballets per a l'alferecia cristiana i mora. Amb la filà Tomasines Ana Botella va representar un drac blau que s'anava arrastrant al so de "Japanese". De l'interior del drac mòbil sorgien les ballarines amb ventalls i trages guerrers de color blau i gris, molt propis de la filà Tomasines. El conjunt va encantar al públic, deixant en segon lloc al ballet "Saidy" de la nit del 22 d'abril. Al plujós boato de la filà Magenta es va estrenar una coreografia amb gaiatos basada en una dansa egípcia amb pals. Tant Tomasines com Magenta van tornar a confiar en Ana Botella per a les capitanies de 2005. Amb els cristians va representar el sopar en un palau amb un banquet medieval en el que la cort reial s'entretenia amb els bufons. Els arlequins amb màscares i vestits de dos colors li van donar una original perspectiva al ballet. Finalment princeses i senyors s'unien a la festa al compàs de la marxa cristiana "La rosa i el drac" de Francisco Valor. Per la vesprada, el ballet d'Ana Botella va tancar el boato del capità moro amb un multitudinari mercat d'esclaves. En 2005 la filà Magenta va apostar per 5 ballets i el dels cròtals d'Ana Botella va passar un poc desapercebut. Al 2006 es va prendre un descans i no va eixir a les Festes d'Alcoi.

El retorn d'Ana Botella a les Entrades d'Alcoi de 2007 va ser apoteòsic. Per a la capitania cristiana de la filà Cruzados va tornar amb un ballet de les princeses als patis de palau. Les ballarines amb llargues trenes ballaven entre fonts i arcs medievals al ritme de la marxa cristiana "Creu daurà" de Francisco Valor, el compositor preferit d'Ana Botella. Per a l'alferecia mora 2007 de la filà Mudéjares, Ana Botella va representar a una novia del Cairo, amb les seues amigues ballant amb música oriental. Els altaveus van fallar en alguns moments i les ballarines van demostrar la seua professionalitat en aquella nit del 22 d'abril. El recurs de la música pregravada va ser explotat per Ana Botella durant anys, rebent crítiques dels espectadors que prefereixen marxes mores de bandes en directe. Al 2008 les huríes d'Ana Botella van endolcir la capitania mora de la filà Mudéjares amb les ales de Isis blanques. Eixes capes amb vels vaporosos es van fer molt populars als ballets festers gràcies a Ana Botella. Va ser la primera en aprofitar-les, com també va ser la pionera dels ballets infantils en Alcoi. Al 2007 i 2008 un grup de xiquetes de l'acadèmia de ball va participar en els càrrecs de la filà Mudéjares i acompanyades de grups de percussió. La dansa del ventre es va convertir en un referent del ballet d'Ana Botella fins a l'alferecia mora 2010 de la filà Realistes.

Ana Botella va trencar el seu estil en 2009, amb un ballet tenebrós per a la capitania cristiana de la filà Aragonesos. Va ser una forma d'eixir de la zona de comfort, unint-se als ballets amb carrossa que havia ideat Virginia Bolufer un poc abans. El ballet contava la llegenda de la campana de Osca en la que uns monjos decapitaven a uns nobles aragonesos que conspiraven contra el rei. Els seus caps van servir per a les campanes de l'església i per això a la carrossa es podien veure reflectits. La simplicitat de la túnica negra i el maquillatge terrorífic va sorprendre al públic en aquell 2009. Al 2010 Ana Botella es va inspirar en altra història de l'Edat Mitjana per al ballet de l'alferecia cristiana de la filà Asturianos. Les xanes eren unes fades de la mitologia celta i les cuelébres unes serps que custodiaven tresors. Les ballarines amb faldes platejades i guirnaldes donaven pas a la carrossa dels éssers mitològics. El ballet d'Ana Botella va estrenar en 2010 la peça musical "Ball del somni".

Desprès d'un parèntesi en 2011, quan sols van participar el ballet infantil amb la filà Berberiscos, en 2012 Ana Botella va arriscar amb un novedós concepte visual. El ballet de la Font va revolucionar els ballets festers amb la visió de gotes en moviment. Cada ballarina vestida completament de blau portava un ventall amb el que simulava l'aigua brollant d'un surtidor. Les xiquetes maquillades com a nenúfars també van crear un efecte òptic genial. "Kel-Teneré" de Juan Carlos Sempere va ser l'obra musical escollida, sent tot un èxit de la capitania bequetera 2012. El ballet de la Font té molt de significat per a Ana Botella, ja que va ser un ressorgir en el panorama fester. Aquesta nova visió dels ballets amb carrossa es va consolidar en l'Entrada Mora 2013. L'alférez moro de la filà Llana li va encarregar a Ana Botella un ballet amb il·luminació per a brillar en la nit. El resultat va ser un ballet doble amb estreles daurades i platejades que feien llum. A la carrossa dos acròbates feien postures impossibles al so de la marxa mora "Paulabel" de Mario Roig. El grup de xiquetes d'Ana Botella també va eixir al boato de la filà Llana, representant el tint i secat dels teixits artesans.

Desprès d'aquest gir radical en les coreografies d'Ana Botella, la filà Vascos va recurrir a ella per a l'alferecia cristiana de 2014. Un dels ballets mostrava el despertar de roques, plantes i rames al compàs de la peça musical "Xafiguem" per a xirimites. A part de la natura, l'altra temàtica del boato de la filà Vascos eren els akelarres. Sobre la carrossa de les favorites, unes bruixes mostraven calaveres mentre movien els braços al ritme de "Danza colorista" de Rafael Mullor Grau. El símbol de la filà Llana és una palmera i aquest va ser el punt de partida per al ballet de la capitania mora 2014. Es simulava un oasi amb arena i les capes de les ballarines volaven damunt del tronc de les 2 palmeres. Dalt de la carrossa es veia un niu amb dos aus movent les ales. A més a més Jordi Company li va dedicar al ballet d'Ana Botella la marxa mora "Bel-Ana", com indica el títol canviant les síl·labes del nom. L'Entrada Cristiana de 2015 va estar repleta de ballets d'Ana Botella gràcies a les filaes Vascos i Mozàrabes. La capitania cristiana va presentar el ballet del vi amb unes taverneres i una gerró gegant del que sorgia un  ballarí. El ballet infantil va representar unes donzelles de blanc i granate que llegien llibres a la biblioteca. Es van estrenar les obres musicals "De Palacio" i "Daca bailemos" de Paco Amaya, basades en el "Cancionero de Uppsala". L'alferecia cristiana 2015 comptava amb la mescla de cultures que simbolitza la filà Mozàrabes i això va ser servir a Ana Botella per a crear un ballet impressionant. Unes estàtues de pedra i unes ballarines vegetals ballaven amb la peça musical "Terra, aigua i foc". La carrossa representava un jardí medieval amb un minaret i una cortina d'aigua on una odalisca menejava el melic. Les estàtues vivents recordaven els estaments socials del boato: el clero amb rosaris, els muladies amb cànters, els nobles guerrers amb espases i els burgesos amb cistelles.

Ana Botella va tindre molt de treball en 2016. Va ser contractada per al capità i l'alférez cristià i l'alférez xano. Amb la filà Mozàrabes es va veure un ballet que mesclava la indumentària àrab i cristiana. Les ballarines movien escuts amb "Fantasia Mediterrània", una obra musical molt adequada per a les característiques morunes de la filà capitana. En l'alferecia cristiana 2016 de la filà Almogàvars es va veure un drac de pedra que escopia foc i eixes flames eren les ballarines d'Ana Botella. Ja per la nit Ana Botella va participar al boato de l'alférez moro. Es contava l'intent d'assassinat de Jaume I en una boda àrab del segle XIII. Cada ballarina portava un trage sensual d'un color distint, dansant al ritme de "Wallima". Més guerrera va ser la proposta per a la capitania cristiana 2017 d'Alcoi. La filà Almogàvars representava a mercenaris robant els tresors i en això consistia el ballet del saqueig. Les gàrgoles de la carrossa menejaven teles al ritme de la marxa cristiana "Als joglars". L'Entrada Mora 2017 arrancava amb el ballet d'Ana Botella per a la filà Xanos. Les ballarines, amb trages en groc i negre, ballaven amb la marxa mora "Guàrdia Tuareg". La carrossa del paratge del Barranc de l'Encantà tenia una princesa protectora.

Per a traure al carrer la coreografia de "Sant Jordi i el drac", Ana Botella va patir algun contratemps per unes fletxes perdudes. Però finalment van poder desfilar en l'alferecia cristiana 2018 de la filà Tomasines. L'esplendor del ballet es va veure reforçat pel drac negre i un genet a cavall. Les ballarines representaven el bé, el mal i la sang, disfrutant del bon temps amb la marxa cristiana "Dinàmics" del contestà Francisco Valor. Ja en 2019 Ana Botella va tindre molta faena en les capitanies de Tomasines i Magenta. 2 filaes molt vinculades a Ana Botella i que van aconseguir uns ballets memorables. El del capità cristià tractava de la recepció d'unes reines del món en un castell medieval amb vidrieres. Per al capità moro un ballet africà mostrava els rituals del bruixot. d'una tribu, amb part infantil inclosa. Les màscares i trages en tons tostats i magenta van ser reforçats per la melodia "Djole" en una impressionant capitania mora 2019. 

Sense saber-ho el ballet del somni tribal va ser un punt i apart en els projectes festers d'Ana Botella. Per al 2020 el ballet anava a ser part de 2 boatos d'Alcoi, però no va ser possible pel confinament i pandèmia del Coronavirus. La coreògrafa no pot concebre unes Entrades amb les mesures de distanciament social actuals. Ana Botella veu difícil la situació del Covid-19 i està resignada fins poder tornar a ser contractada en localitats festeres. Les ballarines esperen amb emoció el moment d'arrancar de nou al Partidor i mostrar als mirons les coreografies de l'alferecia cristiana de la filà Cruzados i la capitania mora de la filà Cordoneros. Més prompte que tard tornarem i Alcoi viurà les millors celebracions. Enhorabona al ballet d'Ana Botella per tants anys unides a les Festes de Moros i Cristians, dignificant aquesta professió artística.

No hay comentarios:

Publicar un comentario