L'extens boato que va presentar la filà Vascos el passat 25 d'abril de 2015 va agradar a tot el públic, que va atorgar matrícula d'honor a la filà del capità cristià d'enguany. L'Entrada Cristiana començava amb una lluita a les portes d'una fortalesa medieval, però l'estil clàssic dels boatos alcoyans també anava a notar-se, sobretot en la música. Per exemple la filà Vascos va recuperar la marxa cristiana "El conqueridor". D'entre el fum de colors d'un grup de musulmans sorgien cavallistes amb destrals i escuts i les banderes dels regnes que existien a la Península Ibèrica durant la baixa Edat Mitjana. Un duel a espases entre un cristià i un moro aportava adrenalina i força a aquest trepidant inici d'Entrada Cristiana. Una vegada dins del castell, la filà Vascos va presentar els oficis artesans dels habitants d'una xicoteta vila. La ramaderia cobrava protagonisme en el boato quan van començar a aparèixer grups de cabres amb llargues banyes, una yama, bous i búfals, ovelles de fina llana, burrets arrastrant carros i gossos peluts. Les pastores portaven forques i uns bonics trages de cuero marró que destacaven per les faldes blanques i les capes roges. La senzillesa del conjunt del boato dissenyat per Santi Carbonell continuava amb un grup de llavadores del riu que portaven la roba bruta en un cabàs. Els colors predominants del trage de les joves era el blanc i el marró. Un teler, sempre associat al tèxtil alcoyà, continuava el seguici amb una teixidora en plena faena. Altres oficis que es van mostrar en una carrossa naturalista eren l'alfarer que treballava en directe amb el fang i un grup de ferrers que feien una demostració del seu treball als espectadors, els quals no van necessitar paraigües gràcies al bon temps del matí fester. La part musical va mesclar estrenes de Paco Amaya basades en el "Cancionero de Uppsala" i altres marxes cristianes de dècades passades com "Ix el cristià". Per al grup de llanceres, amb trages fets de pell i teles de color marró i groc, sonava "No me los amuestres más", adaptació d'una peça musical del segle XVI. Els comerciants de Tardajos desfilaven entre arcs arquitectònics lluint trages simples en blanc i granate dissenyats per Santi Carbonell. Un grup d'oques que caminaven lliurement pels carrers d'Alcoi van causar furor entre el públic. Va ser un dels moments més divertits del boato i les gracioses oques eren seguides per les agricultores. El color principal del seu trage era el blau i transportaven herbes en cabassos. El ballet d'Ana Botella representava les taverneres que ballaven amb "De Palacio", una peça musical creada per al boato de la filà Vascos. Les ballarines brindaven amb vi amb moviments que feien girar les faldes en tons blaus i magenta. Les llargues trenes i els escotes blancs de les taverneres van ser molt aplaudits. La carrossa del ballet d'Ana Botella semblava una gerra de fang amb ballarines que s'adherien als dibuixos florals que estaven pintats de blau en la gerra. Un ballarí rapat ballava en lo alt de la gerra amb una falda del color característic del vi. L'interessant boato de la filà Vascos va tindre un canvi brusc amb l'arribada de les mores nazarites de taronja i amb capes blanques que transportaven una estora amb brodats blaus. Les palmiteres de Granada omplien els carrers de sensualitat i dels colors roig de les plomes, blanc dels turbants i groc dels bombatxos. Per a donar-li un ambient àrab al boato va eixir una carrossa de l'Alhambra i els músics tocaven "Fortuna favorable". Després dels regnes governats per l'Islam va arribar la part del boato dedicada als Regnes cristians, amb la música de José Maria Valls Satorre "Alcoi ma pàtria". Primer anaven els abanderats de Castella i Lleó amb túniques dalmàtiques en roig i blanc. El Regne d'Astúries estava representat per uns abanderats amb túniques de blau clar i amb creus. Dels tres palanquins, el més destacable va ser el del Regne de Navarra amb les identificatives cadenes. L'últim regne cristià que hi havia al segle XIII era la Corona d'Aragó i la senyera quatribarrada va plenar el carrer dels colors roig i groc. Sobre una torre es recordava l'heràldica de l'anterior capità de la filà Vascos. La part més austera del boato es va caracteritzar pel ritme d'un nombrós grup marró de percussió i per les banderes amb els cognoms familiars de la filà Vascos d'Alcoi, entre elles Gisbert, Iniesta, Matarredona o Pla. Quan sonava la melodia de "Daca bailemos" el públic ja sabia que s'apropava el ballet d'Ana Botella. La sorpresa va ser que les ballarines eren xicotetes princeses amb faldes en blanc i roig. El ballet infantil executava una perfecta dansa medieval amb llibres a les mans i corones de flors. Les xiquetes també portaven algun toc de color negre, al contrari que les filles dels cavallers que lluïen túniques de color rosa o blau. La plataforma dels xiquets amb la seua innocència i dolçor va fer les delícies del públic i també dels amants de les marxes cristianes que van poder tornar a escoltar "Gentileza 72" després de dècades sense ser interpretada pels músics. Altra marxa cristiana antiga i històrica com és "Zoraidamir" va acompanyar a les dames que anaven sobre una plataforma. Les dames portaven elegants dissenys que combinaven el blanc amb altres colors com roig, verd, blau o gris. Les corones de flors també van ser un dels detalls originals d'aquestes aristocràtiques dames de la capitania cristiana 2015. En una filà com els Vascos, on regna el classicisme fester, no era d'estranyar que els cavallers desfilaren a cavall com és tradició. Portaven una túnica amb una creu i amb cotamalla. Cada cavaller combinava en el seu trage dos colors, encara que les capes eren totes de color negre i estaven subjectades pel conegut escut de la filà Vascos. Els cavallers saludaven amb les seues espases mentre sonava "Als cristians" i darrere la banda de música apareixia la favorita. La dona del capità portava un trage de castellana on predominava el roig i el gris. Les perles li donaven riquesa al trage però no era el disseny més bonic de David Llorens. Tal i com ja va fer el seu pare en la capitania cristiana de 2001, Eduardo Tormo va desfilar com a capità cristià amb la marxa cristiana "Aleluya". La primera marxa cristiana de la història tornava a sonar 14 anys després per a un capità cristià i ja són molts els capitans consecutius de la filà Vascos que trien aquesta obra d'Amando Blanquer, ja que "Aleluya" va dedicada a la filà Vascos. Els fills del capità cristià 2015 exercien el seu paper com a rodelles amb felicitat, ella amb un trage ple de finura en blanc i gris i ell amb un trage similar al de Eduardo Tormo. El conjunt estava ple de sobrietat gràcies al jardí reproduït en la carrossa. En la part més elevada de les escales estava Eduardo Tormo amb un trage especial que tenia com a base una túnica blanca amb detalls en roig, com el disseny oficial de la filà Vascos. Sobre la cotamalla anava altra túnica blava amb una llarga creu blanca de grans dimensions. Altres detalls en color roig eren el cinturó ample i uns estampats de lleons rampants en fil d'or. El metall platejat quedava reservat als muscles i per al casc que també tenia una discreta corona daurada. En l'entrega de claus a la Plaça Espanya els abanderats li van fer un pasillet al alcodianet i quan va pujar a la carrossa a donar-li les claus al capità cristià va sonar l'Himne de Festes. Les claus es van quedar penjades en l'arma que tenia forma de creu roja i lleó rampant, dos símbols presents en l'escut de la filà Vascos. Mentre repicaven les campanes de l'església de Santa Maria els músics van tocar la marxa cristiana "Barranch", dedicada a la família de Eduardo Tormo. El boato que s'havia contat com una auca teatral es tancava amb un grup de doma de cavalls menorquins. L'esquadra de negres de la capitania de la filà Vascos, possiblement és una de les millors d'aquest 2015 i tota la imaginació s'ha d'agrair al seu autor; el ja consolidat dissenyador Juan Climent. Les pells marrons i negres i la tela roja conformaven un trage guerrer en el que destacava una falda blanca que reproduïa la sanefa blava del disseny oficial de la filà Vascos. Les peçes de metall i les corretges adornaven tot el meravellós trage de l'esquadra de negres. L'arma era uns reinterpretació de la típica arma dels Vascos: la bola de punxes. El casc de metall tenia forma vertical i per darrere tenia enganxada una cabellera de pels blancs de bisons. La colorista capa amb un escut metàl·lic en forma de creu, pells i una tela groga servia com a vincle d'unió entre els esquadrers i la carrossa on anaven les esclaves. Portaven la versió femenina del trage, més destapada però amb la mateixa capa que l'esquadra de negres, que a més a més tenia la creu de Sant Jordi, roja sobre fons blanc. Una impressionant esquadra de negres que va aportar el toc bèl·lic que li faltava al boato. Tal volta la marxa cristiana "El diví" s'ha tocat massa en les Festes de Moros i Cristians però amb l'esquadra de negres va sonar per primera volta acompanyada d'una coral en Alcoi. Les veus no li van llevar marcialitat a la desfilada de la fantàstica esquadra de negres. Però la última marxa cristiana de la capitania cristiana 2015 va ser "Amo i senyor" que acompanyava a l'esquadra de blancs. La felicitat es palpava en l'ambient ja que la implicació de totes les persones en el càrrec de la filà Vascos va ser exemplar i digna d'admirar. La carrossa del cop posava el punt i final a una llarga i espectacular capitania cristiana 2015.
Ens agradaria saber còm coneixeu el xiquet de l'entrega de claus 1977, Jorge Gisbert. Des de la Filà Alcodians no coneixem aquesta dada.
ResponderEliminarGràcies