Als cristians els havia eixit un temps esplèndid pel matí però la vesprada amenaçava tempesta i les filaes mores estaven un poc preocupades, en especial la filà Judíos i el seu capità moro. Però l'Entrada Mora es va salvar i no va ploure fins al dia següent durant la Processó General. Aixina i tot la vesprada mahometana del 25 d'abril de 2015 va ser rica, colorista i musical. Tot gràcies a la marxa mora "Jamalajam", la primera de totes, que va encetar la capitania mora guiant a l'esquadra oficial de la filà Judíos. Els cavalls començaven el boato, amb una primera part guerrera que es palpava en l'ambient per les agressives notes musicals de la marxa mora "Escacs" de Francisco Valor. Els genets, uns de daurat i altres de negre, portaven coloristes banderes on hi havia dibuixada la reconeguda mitja lluna dels exèrcits moros. Un grup de dones vestides en color roig, blau o groc movien vels al ritme de una nova estrena musical: "Menorah". Aquest harem tapat amb caputxes va omplir els carrers d'Alcoi de colorit i sumptuositat. Al boato no van faltar els xiquets, sobre una carrossa amb un muetzí que resava a la porta d'un minaret. El disseny femení de la filà Judíos i els camells tampoc van faltar en un boato clàssic. El ballet de l'oasi era el primer de Virginia Bolufer en 2015 i va tindre la dificultat de ballar amb llargues capes roges. Les ballarines es movien agobiades entre palmeres frenèticament amb la peça musical "Judith". Portaven un trage de color groc amb teles adamascades brodades i un curiós pentinat. Les divines ballaven amb cordes fent moviments sinuosos. Les xiquetes amb faldes de color rosa, el més característic de la filà Judíos, saludaven desde una carrossa que recordava al desert i l'oasi del sensual ballet anterior. Unes odalisques blaves esparcint encens arropaven a les dames i els cavallers, tots sobre quadrigues daurades. Les odalisques blaves portaven brodats daurats, al igual que les dames que eren més luxoses. El fil d'or formava uns bonics dibuixos sobre la tela roja, encara que el blanc i el rosa també es difuminava en l'excel·lent trage de José Moiña, dissenyador de tot el boato del capità moro 2015. Amb alguns canvis d'harmonia i velocitat es va poder escoltar la marxa mora "Éxodo". Una caravana de camells obria pas a les joves de la filà, vestides de rosa i amb capes grogues. El disseny de José Moiña era ric en detalls: medallons, plomes de faisà, diadema metàl·lica, or. Una jaima blanca albergava els tresors del capità moro. Les joves repartien entre el públic monedes de xocolate per fer més dolça l'espera fins al següent ballet. Una sinergia d'elements a l'atzar van acabar formant un fascinant ballet coreografiat per Mireia Gascó. Per davant ballaven les huríes amb trages en blanc i verd que s'adaptaven als escuts de fulles vegetals que movien al ritme de la marxa mora "Roperia Ximo". Darrere baixaven de la font els lleons de pedra per fer acrobàcies entre les huríes, que seguien formant formes geomètriques amb els escuts verds. Els lleons van causar sensació pel rostre i el calçat que portaven. Per últim, sobre una carrossa, unes huríes amb faldes blanques i clares teles de color rosa movien la decoració d'ataurics en forma de triangle. El conjunt del ballet representava els jardins de l'Alhambra de Granada, amb un resultat molt aconseguit que va arrancar forts aplaudiments. La portalada de l'Alhambra era seguida per les princeses de Gad. Amb trages de color rosa, una ploma de faisà i brodats de fil d'or que formaven preciosos dibuixos, José Moiña tornava a ser un referent del disseny fester alcoyà. Entre el fum de l'encens apareixien els cavallers sobre quadrigues alades i la cara d'un lleó. La imaginació del trage dels cavallers tenia la llicència de recordar a la filà Judíos, per mitjà dels bombatxos de color rosa. Sobre la faixa blava apareixia l'estrela de cinc puntes. Els brodats i els metalls conformaven un bonic trage de José Moiña, destacant la corassa dividida en dos parts com si foren ales daurades. Els colors principals del trage dels cavallers van ser el blanc i el roig amb el toc distintiu del fil d'or. El pompós turbant blanc no va ser un obstacle per a que els cavallers escoltaren la marxa mora "Yehudit". Per demostrar la força del capità moro i la filà Judíos van baixar dos poderosos lleons alats sobre plataformes. Els lleons de grans dimensions estaven pintats de daurat. Un dels trages més admirats del boato va ser el de les guardianes de l'arca, unes dones amb faldes de color granate i molts metalls daurats. Però el que més va destacar d'aquest trage de José Moiña va ser el casc daurat, que tenia forma de lleó amb la boca oberta i amb la melena de plomes roges. Després de veure llançes i escuts, un grup de palmiters feia recobrar l'ambient de palau al boato del capità moro. Es preparava l'arribada del jefe de la filà Judíos amb un grup de bous i els dos rodelles. Els fills del capità portaven un trage semblant al dels cavallers, on també els bombatxos eren de color rosa. La favorita portava un elegant trage en tons blancs i rosats. amb xicotetes incrustacions de pedreria que encaixaven perfectament entre els talls del trage. La favorita no es tapava el cabell amb un turbant sinó que es cobria amb un vel de seda enganxat amb joies. El color més fort del seu trage era el roig de la capa, que combinava amb els pilars de la plataforma on anava plantada. En l'última part de la llarga carrossa estava el capità moro 2015: Toni Masià Castro que saludava amb serenitat lluint un preciós turbant amb ales daurades. El trage fet per José Moiña seguia l'estètica dels últims capitans de la filà Judíos ja que també portava els bombatxos rosa per ser distintius de la filà, com ja va fer l'anterior capità 14 anys abans. La faixa era blava i estava subjectada per un escut daurat amb les dos mitges llunes de l'heràldica de la filà Judíos. Sobre la túnica roja del distingit Toni Masià, el dissenyador José Moiña va brodar molts dibuixos en fil daurat. Un fil daurat que fins hi tot formava unes cuidades ales sobre la corassa de color negre. I un fil daurat que fins hi tot formava brodats al voltant del gran turbant blanc. Com a arma portava una espasa i en la capa roja es repetien els brodats i altres dibuixos del senyorial trage del capità moro. Les botes de metall daurat s'enganxaven al cofre de la carrossa sobre la que anava pujat Toni Masià. Tota la carrossa era daurada i amb decoració arquitectònica inspirada en les parets de l'Alhambra, sobretot amb simetries i inscripcions epigràfiques. Els exuberants mocàrabs que hi havien al final de la imponent carrossa demostraven tot el treball i esforç amb els que s'havia preparat la capitania mora. La majestuositat de la capitania mora 2015 es completava gràcies a la marxa mora "El guardià de l'arca", composada per a l'ocasió per Francisco Valor. Unes dones de blanc i negre tocant panderetes li posaven soroll a la familiar carrossa femenina amb algunes plantes i arbres. En ella anava l'harem del capità moro, amb uns fantàstics trages de color blau cel que també tenien brodats daurats. El casc daurat incloïa ales i plomes de pavo real. L'esquadra de negres tancava el boato amb un original disseny de Santi Carbonell que destacava pel turbant negre amb l'estrela de cinc puntes i per la barba gris de cada un dels veterans esquadrers. Després d'un boato de plena policromia, l'esquadra de negres creava un fort contrast degut a la sobrietat del disseny, en el que no va faltar una al·lusió al canelobre sagrat per als jueus. Però el trage era principalment àrab ja que en la faixa de pell marró hi havia una doble mitja lluna i les teles blaves tenien inscripcions del Coràn. El color groc, negre i blanc es combinaven en un singular trage de savi musulmà. Les botes eren de color verd i de la capa blava i negra penjaven dos pergamins. No era un disseny auster però tampoc tenia res que veure amb la riquesa del trage de Toni Masià. L'esquadra de negres va ser un poc criticada per trencar l'estètica africana que havia caracteritzat sempre a la filà Judíos, però sobretot es va criticar el comportament d'un dels esquadrers que menejava bruscament la llança amb una postura poc digna en una esquadra de negres amb tanta solera. La nota positiva la va posar la banda de música, alternant la marxa mora "No ho faré més" amb altres, i el cabo batidor que va ser capità cristià en 2011. La tradició de les esquadres de negres tribals es donava per acabada en la filà Judíos però aixina i tot, la capitania mora 2015 va ser brillant, moruna i molt aplaudida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario