L'Entrada Mora 2010 va tindre un digne final amb la filà Realistes, que desempenyava el càrrec d'alférez moro en la persona de Juan Pedrós Linares. El boato de Juan tractava dels quatre elements essencials en la vida humana: la terra, l'aire, l'aigua i el foc. D'eixos quatre elements sorgia la idea de David Verdú, el Sargento moro, que va dibuixar tots els bocetos dels meravellosos trages que van eixir al carrer el 22 d'abril. Per desgràcia va ser l'únic boato en el que es va notar una participació més baixa de gent a causa de la crisi econòmica, però no per això havia de ser menys espectacular. El boato s'iniciava amb l'esquadra oficial que anava amb un cabo batidor bastant pèssim i la marxa mora "Xubuch". Els Realistes van iniciar el boato amb l'element de la terra representat per unes gracioses girafes que es mesclaven amb el públic. Els xiquets no paraven de riure amb les intervencions de les simpàtiques quatre girafes que caminaven per un desert representat per realistes amb teles de color daurat com l'arena dels pobles de Túnez. Uns homes del desert portaven palmeres i darrere d'ells un grup de música tocava "Alfaris 2006" que estava dedicada a la filà Ligeros. El ballet de Maria José Albors portava uns trages en blanc i marró amb el ballet d'entrada al desert que anava acompanyat de percussió. Del trage destacava el casc que els cobria el rostre i unes capes que li donaven més dinamisme a la dansa. Un grup de guardians en gris i negre i l'entrada a un palau donaven pas a la part del vent. L'element aire s'iniciava amb el corredor del vent on anaven unes dones en blau i lila i uns homes que portaven aus de cetreria com falcons, mussols i sobretot àguiles que van encandilar al públic. Entre teles i arcs de metall els xirimiters tocaven "Narguile", una peça musical amb inspiracions egípcies. Les princeses guerreres lluïen un original trage amb caputxes roges i bombatxos en gris que ens donaven un parèntesi abans de veure un ball amateur de xiques de la filà amb plomes al casc. Els trages tribals combinaven el blanc i el blau o el blanc i el roig i ballaven menejant les capes. Formaven un fantàstic conjunt que tan sols era l'aperitiu d'un plat fort del boato com era la carrossa de la favorita. La dona de l'alférez desfilava junt a les seues filles, rodelles i les dames: les amigues de la favorita. Totes elles portaven dissenys diferents però amb un color principal: el blau cel, tant característic de la filà Realistes. La carrossa simulava un vaixell que transportava a les favorites i les dames i que funcionava gràcies a l'aire, per això el final de la carrossa eren unes veles on la favorita disfrutava amb la seua família i les seues amigues. La marxa mora "Moros del Rif" sonava perquè va ser la peça escollida per l'esquadra de l'alférez realista 1996, una bona esquadra de la que va formar part Juan Pedrós. El portador groc de l'heràldica de l'alferecia obria la tercera part del seguici dedicada a l'aigua. Els consellers de l'alférez duien a les mans les pertinències de l'alférez i vestien un trage en verd i blanc. David Verdú va ser el creador del grandiós trage que vestia l'alférez moro de la filà Realistes. Va causar sensació amb un trage molt morú amb els colors blanc i blau, on la cotamalla i els detalls en or també eren importants. Juan Pedrós no parava de plorar desde El Partidor fins l'Avinguda País Valencià ja que són moltes les emocions que es senten representant un càrrec tant important en Alcoi. Segur que va valdre la pena l'esforç econòmic que el públic va saber valorar amb els seus aplaudiments. L'alférez moro encapçalava la carrossa a gran altura i baix d'ell anaven els seus nets. Els cavallers estaven envoltats d'arcs de ferradura, vegetació, el cavall de la filà i l'aigua. Lluïen trages que combinaven el marró, blanc i blau però el turbant era més simple que el de l'alférez realista. La banda de música tocava la marxa mora "Menda capità 2002". Darrere tornàvem al desert i a l'última part del boato: el foc que començava amb un nòmada dirigint una caravana de camells. El ballet d'Ana Botella format per adolescents de 12 a 15 anys ballaven amb ciris encesos i vestits de colors fent la seua versió particular de la dansa del ventre, molt de moda en l'actualitat. La jaima omplia de colorit la nit alcoyana després de l'aplaudit ballet d'Ana Botella amb música sefardita i "Moros de l'Alqueria". Les dones dels esquadrers tocaven la percussió i donaven una pista del trage de l'última esquadra: els colors blau, blanc i groc serien els protagonistes. Però abans, quatre genets blaus a cavall i tapats amb caputxa donaven pas al ballet on Virginia Bolufer va representar la lluita entre l'aigua i el foc. El ballet va recordar l'alférecia dels Realistes en 1996 on ja va eixir un cavall articulat. 14 anys després encara es recorda aquell càrrec per ser la primera figura articulada que va eixir en una Entrada Mora. Dins del cavall es quedaven les ballarines que representaven al foc, en al·lusió a la marxa mora amb la que ballaven "Cavall de foc" molt coneguda i que també va ser estrenada a l'alferecia realista de 1996. Era l'últim ballet de les Entrades 2010 i va estar a l'altura de les circumstàncies. Els elaborats passos de Virginia Bolufer mesclaven els colors blau i roig de les vestimentes dissenyades per David Verdú. L'esquadra de negres dels Realistes serà recordada per l'espectacularitat i austeritat del disseny i per ser la primera de David Verdú. Un trage de nòmada del desert on el color blau i el blanc eren protagonistes, junt a mantes i pells per a protegir-se de la gelada nit al desert. Quan van eixir del Partidor, la nit ja inundava els carrers d'Alcoi donant màgia a la filà del alférez moro. Altres detalls destacables eren les tires negres de la falda i un turbant sorprenent per darrere, al igual que la capa que també va sorprendre gràcies a un escut bèl·lic. La marxa mora "Abenserraig" de Saül Gómez tancava l'Entrada Mora 2010 amb aires molt nostàlgics. I com deia el propi Juan Pedrós: "Si l'alférez moro fracassa, l'Entrada també perquè la gent vol acabar amb bon sabor de boca". Estem segurs de que en 2010 l'Entrada Mora no va fracassar perquè els Realistes van desenvolupar el càrrec amb una dignitat admirable.
Tanto el diseño del alferez como el de sus hijas lo realizó el yerno del alferez Manuel Ruiz.
ResponderEliminar