El 22 d'abril de 2016 el temps no acompanyava i això es va notar amb una disminució de públic respecte l'any anterior. El cel estava molt nuvolat quan la filà Mozàrabes va arrancar la seua colorista capitania cristiana. L'esquadra oficial dels Gats obria la desfilada als sons de la marxa cristiana "Mozàrabes i Alfarrasí". Els gatets i una creu d'or obrien el seguici. El ballet Gawazi va fer un homenatge a la industria tèxtil d'Alcoi amb el ballet del tapís. Primer unes ballarines amb faldes en granate, blanc, verd i groc transportaven els fils per a teixir les teles del senyor d'Alcoi. Enmig del ballet estava el teler conduit per uns ballarins amb cintes que vestien de verd, roig o blanc. Les últimes ballarines sentien millor la música de "Caíd" i ballaven imitant el moviment de les llançadores de volant, utilitzades en les fàbriques d'Alcoi. Però l'ambientació medieval no es va perdre perquè el trage de les ballarines era roig, blanc i verd i representava la barreja de cultures dels mossàrabs: Cristians pel color roig i àrabs pel color verd. Per això les ballarines Gawazi portaven turbants i formaven figures geomètriques amb el seu vestit que canviava de color. En un palanquí es va poder veure el mosaic acabat que ja donava una pista de com seria el "Indignum memorare" i el trage de Francisco Baldó. Les sefardites lluïen un preciós trage amb els colors blanc, granate i groc. Portaven caputxes de color gris per a demostrar la seua procedència i anaven acompanyades per la "Fanfàrria dolçainera". Juan Climent va dissenyar els trages del boato, entre els que es trobaven les altafaris cristianes amb caputxes negres. Elles portaven llança i una falda amb teles roges i negres dividides pel cuero marró. El ballet d'Ana Botella mostrava les influències àrabs que tenien els mossàrabs. La filà Mozàrabes representa els cristians que vivien en territori musulmà però que no s'havien convertit a l'Islam, sinó que predicaven la fe de Jesucrist en Al-Àndalus. El ballet de les dos religions ballava amb escuts al ritme de "Fantasia Mediterrània". El trage combinava el cuero marró propi dels cristians amb els vels i bombatxos rojos propis dels moros. Les ballarines portaven pintada la creu de Sant Jordi en una cama. La dinastia Gasànida estava representada per unes dones amb turbant granate i un trage on predominaven els colors blanc, negre i marró. A la falda tenien dibuixats en colors granate la mitja lluna i els lleons rampants, els símbols de la filà Mozàrabes. I sonava la peça musical britànica "Greensleeves" com a referència a la dona del capità cristià. La dona de Francisco Baldó és anglesa i es van conèixer en un viatge. Desde aquell dia han viscut en Ontinyent, però sense perdre el víncul amb Alcoi i la filà Mozàrabes. Les xiquetes feien palmes amb la cançó medieval més famosa d'Anglaterra i portaven trages de cortesanes en tons rojos, grocs i blancs. Unes dones amb corones de flors envoltaven la portalada d'un palau. El trage era blanc i blau i totes elles portaven objectes diferents a les mans: cànters, pelutxes, bolsets negres o teles per a cosir. En una carrossa de fusta que semblava un jardí amb plantes saludaven les dames de la favorita. Les dames portaven un elegant trage en tons blaus que estaven brodats amb fil platejat. La favorita no va poder contenir les llàgrimes i va passar tota l'Entrada emocionada gràcies a la marxa cristiana "Gloria" i un fort sentiment fester. El seu trage en tons blaus l'havia dissenyat el seu cosí Luis Sanus i destacava per la corona, la falda amb un mosaic de rombes i les mànegues amples que la feien molt senyorial. Al boato va sorprendre un grup de moros amb espindargues sobre camells. El trage era negre a la part superior, incloent turbant àrab, i groc en els bombatxos que caracteritzen a les filaes mores d'Alcoi. La filà Mozàrabes havia preparat un brindis per als alcoyans i això es va veure reflectit en el ballet Òpera d'Ontinyent. Les ballarines canviaven de trage a mitat de la peça musical "Trono Real" i passaven dels tons negres d'una túnica austera als tons daurats d'un trage brillant. La celebració del ballet acabava amb una expressiva ballarina en lo alt d'una copa d'or. Les omeyes portaven un trage de Juan Climent amb una túnica blava i metalls a les mucleres, al cinturó amb una creu i al turbant negre. Els cavalls obrien pas a la plataforma dels cavallers. La família Baldó Bowling portava una túnica granate subjectada amb metalls platejats al pit, a la panxa i als muscles. Els cavallers lluïen un casc clàssic de metall i una capa blava que incloïa una gran part de cuero marró a mode de xaleco llarg. La carrossa del capità cristià 2016 estava feta de fusta i l'arrastraven bous gràcies a dos rodes de grans dimensions. En un primer lloc estaven les rodelles, les netes de Francisco Baldó amb vestits femenins en tons lila i rosa. El veterà capità mossàrab 2016 s'emocionava amb la marxa cristiana "Cavaller Taumaturg" i aguantava el pes del casc daurat acabat en punta. El trage de Luis Sanus tenia com a base el disseny oficial de la filà Mozàrabes, per això el color principal era el granate. La túnica tenia alguns adorns distints però el cinturó també era molt paregut al de la filà. Com a xaleco llarg tenia el mosaic que s'havia repetit varies voltes en el boato i que estava format per rombes de molts colors. Encara que al pit portara la creu mossàrab, els detalls musulmans eren molt freqüents en la capa de color blanc. La part de la capa de color rosa tenia estampades mitges llunes, al igual que en la cotamalla dels braços. Francisco Baldó culminava com a capità cristià el seu currículum fester, sempre associat als Gats. L'entrega de claus va estar deslluïda però va ser molt emotiva per l'encontre de pare i filla en la Plaça Espanya. Una xiqueta de la filà Alcodianos li va entregar les claus de la ciutat al vell capità cristià 2016 mentre l'esquadra de negres avançava pel carrer Sant Nicolau. L'esquadra de negres també era d'un estil tradicional perquè baixava amb la marxa clàssica "Als cristians" i el trage de Juan Climent entrava en la línia d'anteriors esquadres de la filà Mozàrabes. Destacava la corassa de cuero marró amb una creu i la falda blanca amb els dibuixos de la mitja lluna i el lleó rampant en color roig. Les pells negres i els metalls daurats tapaven els dos braços dels esquadrers, que van provocar el primer tall de l'Entrada Cristiana. El casc guerrer estava fet de cuero marró acabat en punta i tenia pèl negre en la part de darrere. L'arma i l'escut marró de la capa de color gris separava les teles roges i negres que anaven arrastrant els esquadrers sobre els adoquins dels carrers. A pesar de que el sol no va eixir la filà Mozàrabes va brillar en la seua capitania cristiana 2016.
No hay comentarios:
Publicar un comentario