A continuació presentem una recopilació de tots els Cartells de Festes de Sant Jordi de 1970 a 2020. Als últims 50 anys la qualitat artística dels quadres alcoyans ha anat variant i és una representació pictòrica de les modes de cada dècada. Desde la part sociològica, la presentació del Cartell de Festes de Moros i Cristians desperta un gran interès en la població. Cada 1 d'abril es col·loca el Cartell anunciador a la façana de l'Ajuntament i a partir d'ahí es crea tot un debat públic. No és tan sols d'una rellevància local, sinó que tota la comarca fa els seus comentaris i crítiques sobre el Cartell. A aquesta manifestació cultural, se li suma també la creació de paròdies i de molts memes virals últimament. Hi ha autors que s'han sentit condicionats per la por als xiulits, que s'han escoltat quan l'obra no és del gust dels alcoyans. Tal volta per això es veuen poques innovacions en l'àmbit del Cartell de Festes, pel temor a que inclús pengen el Cartell cap per avall en alguna filà.
Ja en 1862 hi ha escrits que parlaven del Cartell anunciador on s'explicaven tots els actes. No hi havia cap il·lustració i eren anomenats pòsters. L'exemplar més antic que es conserva és de 1876. En 1889 ja es veien Cartells amb dibuixos sobre la indústria i als últims anys del segle XIX es van introduir les arts plàstiques de forma definitiva. A principis del segle XX es van poder contemplar els primers Cartells de Festes d'Alcoi, alguns amb molt de text i altres d'estètica modernista i nouveau. Altres eren més publicitaris o seguien l'estil francés. Desprès dels peculiars Cartells sense motius religiosos que es van veure a la II República Espanyola, la figura de Sant Jordi va recuperar protagonisme. Durant la dictadura franquista també va haver cartells de marcada estètica historicista. Un moro va ser el protagonista del Cartell en més d'una ocasió, per a anys més tard notar-se una inspiració més abstracta.
El patrimoni artístic que ha quedat registrat gràcies a l'Associació de Sant Jordi té el seu mèrit en aquells pintors i fotògrafs que s'atreveixen a que la seua obra siga comentada per tots els alcoyans i alcoyanes. Fernando Cabrera, Julio Pascual, Camilo Llàcer, José Balaguer, Lorenzo Aguirre, Alfonso Saura, Luis Solbes, Rafael Guarinos, Blas Silvestre, Antonio Pérez, Rafael Raga i Gonzalo Matarredona van guanyar més d'un concurs i són artistes molt recurrents en la cartellística alcoyana del segle XX. Als anys 60 i 70 va imperar la senzillesa, ja que s'utilitzava molt el símbol de la creu i la mitja lluna. El Cartell de Festes d'Alcoi s'escollia per concurs i les formes geomètriques i dualitat dels Cartells es tenien en compte. Alguns són propietat de l'Ajuntament d'Alcoi i altres del Casal de Sant Jordi, però estaria bé que hi haguera algun espai per a exposar tots els Cartells de Festes. El Museu Alcoyà de la Festa seria un bon lloc.
El realisme de les imatges ha estat millor valorat que aquells Cartells que s'han apropat a un art més abstracte. De fet el més transgressor va ser Arjona en 1968 i fins hi tot es van recollir firmes per a que substituïren el Cartell. Als anys 80 ens acostàvem al costumbrisme i comencen a ser identificables emblemes d'Alcoi. Aquesta direcció va continuar als anys 90, quan el Consistori va decidir encarregar el Cartell cada any a un pintor prestigiós valencià. Havia acabat l'època del concurs, ja que en 1987 es va declarar desert. El "pop-art" es va veure reflexat en alguns Cartells. Desde l'any 2000 el cartell s'encomana a un artista alcoyà, amb els avantatges i desavantatges que té limitar tant la procedència de l'autor. Aquesta és la línia actual que es segueix a l'hora de buscar qui crea el Cartell. Als anys 2000 la iconografia de Sant Jordi té un clar protagonisme, sense abandonar les clàssiques figures del moro i el cristià i altres tòpics alcoyans.
No hay comentarios:
Publicar un comentario