Iniciem una nova etapa al blog https://moroscristiansdealcoi.blogspot.com/ amb la recopilació de pasdobles, marxes mores i cristianes dividides en dècades. Els anys 50 van resultar una continuació d'aquells pasdobles i marxes orientals tan propis de principis del segle XX. Desprès del paró de la Guerra Civil Espanyola, una nova generació de compositors va irrompre en les Festes de Moros i Cristians, aportant una visió diferent a la música festera. Als pasdobles es nota la gran influència de celebracions com les Corregudes de Bous o les Falles, ja que eren molt més populars que les desfilades de filaes. Desprès de la postguerra el sentiment patriòtic i catòlic és evident entre els músics, amb títols en llengua castellana, moltes obres musicals per a processons i algunes referències al franquisme. Els anys 40 van ser realment obscurs per a la població espanyola i no va haver massa progrés social als anys 50. Per això a les Festes de Moros i Cristians es nota una consolidació en quant a actes, religiositat i estil musical. En l'àmbit alcoyà Amando Blanquer Ponsoda va destacar per damunt de Gonzalo Blanes, Rafael Casasempere i altres compositors excel·lents. No hi ha que oblidar que en 1957 i 1958 va estrenar la peça magistral "Tarde de abril" i la primera marxa cristiana de la història: "Aleluya". Per tant els finals de la dècada dels 50 van ser molt importants, sobretot per l'aparició d'aquest subgènere. Les filaes cristianes demanaven música d'entitat per a les seues Entrades i l'avantguardista Amando Blanquer els va donar el que volien, amb una forta dosi de solemnitat sacra. "Aleluya" va ser estrenada per la filà Vascos i "Tarde de abril" per la filà Abencerrajes d'Alcoi. A Cocentaina, el mestre José Pérez Vilaplana va suplir el buit deixat per la mort del gran Gustavo Pascual Falcó. "Paquito el xocolatero", "El berebere" o "El bequetero" es van convertir en clàssics ja en 1950 i les marxes mores de José Pérez Vilaplana van ser transcendentals per a l'evolució del subgènere. Les relacions entre bandes de música i filaes també van donar peu a una etapa de gran creativitat, com es pot veure en obres musicals com "Guàrdia Jalifiana", "Bohemios del 29", "Llanero i president" o "Moros Verdes". José Maria Ferrero d'Ontinyent també iniciava la seua carrera artística amb la inspirada marxa mora "Reige". D'aquest repàs de música festera dels anys 50 enllaçarem la setmana que ve amb les obres musicals creades de 1960 a 1969.
"MAHAYUBA": Marxa mora de Rafael Casasempere Juan en 1950.
"ALJAMA": Marxa mora de José Carbonell García en 1952.
"FRAN-SEMP": Marxa mora de Miguel Picó Biosca en 1952.
"GUÀRDIA JALIFIANA": Marxa mora de José Pérez Vilaplana en 1952.
"EL PETIT ADOLFÍN BERNABEU": Pasdoble d'Amando Blanquer Ponsoda en 1953.
"EL MORO DEL SINC": Marxa mora de Rafael Giner Estruch" en 1954.
"EL NEGRO SANSÓN": Marxa mora de Miguel Picó Biosca en 1954.
"SUSPIROS DEL SERPIS": Pasdoble de José Carbonell García en 1954.
"AL AZRAQ": Marxa mora de Rafael Casasempere Juan en 1955.
"BOHEMIOS DEL 29": Pasdoble de José Pérez Vilaplana en 1955.
"LLANERO I PRESIDENT": Marxa mora de José Albero Francés en 1955.
"MOROS VERDES": Marxa mora de Manuel Sagi Echevarría en 1955.
"REIGE": Marxa mora de José Maria Ferrero Pastor en 1956.
"MUSICAL APOLO": Pasdoble d'Amando Blanquer Ponsoda en 1956.
"TARDE DE ABRIL": Marxa mora d'Amando Blanquer Ponsoda en 1957.
"ALELUYA": Marxa cristiana d'Amando Blanquer Ponsoda en 1958.
"BRISAS DEL ALBERRI": Pasdoble d'Enrique Castro Gamarra en 1958.
"L'AMBAIXADOR": Marxa mora d'Amando Blanquer Ponsoda en 1959.
"A MONS PARES": Marxa mora de José Pérez Vilaplana en 1959.
No hay comentarios:
Publicar un comentario