Analytics

jueves, 28 de noviembre de 2024

HISTÒRIA DELS BALLETS D'ALCOI

Per a trobar els antecedents dels ballets a les Festes de Moros i Cristians hi ha que retrocedir fins a 1974. Va ser a Alcoi, bressol de la majoria d'innovacions que han tingut les Entrades. Es compleixen 50 anys desde que en l'alferecia mora de la filà Xanos desfilaren un grup de joves. Al boato es van apuntar unes xiquetes que anaven fent senzills moviments, lo que es podria considerar els inicis dels ballets. Mari Francis Richart va coordinar els passos al ritme de marxa mora, però molta gent no estava convençuda de la idea pel masclisme de l'època franquista. El paper de la dona a les Festes de Moros i Cristians era minúscul, sobretot en el cas de les majors d'edat. 

La verdadera revolució va arribar en 1984, amb la capitania mora de la filà Berberiscos. La coreògrafa Inma Cortés va perdre la por i els prejudicis d'aquells temps i es va llançar a l'aventura festera. Això va canviar totalment la concepció de les Entrades Mores. Rafael Insa va ser un capità moro visionari que volia donar-li més esplendor al boato i que el pas dels festers no fora tan monòton. A part de l'harem movent vels blaus al compàs de la marxa mora "L'ambaixador" d'Amando Blanquer, el càrrec bequetero va passar a la història per l'elefant de la favorita, els palanquins, els lleons i els africans. Inma Cortés es va posar altre repte en 1989: Coreografiar el primer ballet per a una Entrada Cristiana amb el capità de la filà Almogàvars. A partir de l'any següent ja no va faltar una desfilada alcoyana sense ballets i poc a poc altres dones anaven formant el seu grup de ball. Ana Calvo va ser molt aplaudida amb el seu "Akelarre" per a la capitania cristiana 1990 de la filà Navarros. No li va fer ombra a Inma Cortés amb els excel·lents ballets dels càrrecs de la filà Tomasines a principis dels anys 90.

Ana Calvo portava desde 1984 sent professora del seu centre de dansa i la filà Judíos li va donar l'oportunitat d'estrenar-se en les Festes d'Alcoi. Va ser en la capitania mora de 1987 i les huríes eixien d'una jaima rebent forts aplaudiments. La feminista Ana Calvo va trobar una eixida laboral molt prolífica gràcies a les Festes de Moros i Cristians. El seu futur professional era brillant desde que la filà Miqueros li va encarregar altre ballet a Ana Calvo per a la capitania mora de 1988. La resta és història, destacant la unió amb "Carros de foc" per als càrrecs de la filà Realistes, Berberiscos o Miqueros. Als anys 90 van aparèixer grups de ball en poblacions properes com Cocentaina o Muro, prenent inspiració de les coreografes alcoyanes. Alicia Montava, Elena Tudela i Mapi Moltó van aconseguir renom fins al punt de marcar-se l'objectiu de ballar a les Entrades d'Alcoi. I així va ser en varies ocasions, encara que la seua font d'ingressos més habitual van ser les filaes contestanes i mureres.

L'inici del ballet d'Ana Botella va estar mullat per la pluja en l'Entrada Mora de 1991. El seu tio Antonio Gonzàlez era el capità moro de la filà Magenta i volia que les ballarines l'acompanyaren en la carrossa fent-li aire amb vistosos ventalls de plomes. No va ser fins a la capitania cristiana de la filà Asturianos en 1997 quan Ana Botella es va professionalitzar com a coreògrafa. A partir de l'any 2000 Ana Botella no va faltar més a unes Entrades d'Alcoi i els seus muntatges es van fer famosos, destacant les seus col·laboracions amb el dissenyador fester Luis Sanus, o últimament amb Juan Climent.

L'acadèmia de ball de Virginia Bolufer és una de les més conegudes d'Alcoi i a més es respira un ambient gens tòxic. Les components es recolzen molt entre elles i es nota en la complicitat quan estan baixant pels carrers. Virginia Bolufer tenia llaços amb la filà Ligeros i per això mai ha faltat a un càrrec de la filà desde l'alferecia mora de 1992. Desprès dels càrrecs de la filà Ligeros, es va passar a la filà Mudéjares. En la capitania mora de 1994 es va realitzar el primer ballet salvatge d'Àfrica de la història, sent tota una sorpresa. Curiosament en l'alferecia mora 1994 de la filà Abencerrajes també va eixir una tribu zulú fent macabres imitacions d'animals. Ana Calvo tenia relació amb la filà Abencerrajes i no va haver competència entre ella i Virginia Bolufer a pesar de realitzar propostes similars fa 30 anys.

L'última gran coreògrafa en incorporar-se a les Festes d'Alcoi va ser Carmina Nadal. Va ser amb el ballet de "La Cucafera, el bé i el mal" en l'alferecia cristiana 1993. També per motius familiars que la vinculaven a la filà Alcodianos va seguir amb les titelles de l'any següent. Amb ells ha mantingut una extensa carrera artística al llarg de varios càrrecs festers fins als més recents de la filà Alcodianos. Carmina Nadal i el seu estil teatral, emmascarat i de fer pinya és totalment identificable desde els càrrecs de la filà Maseros en 1998 i 1999. També són molt recordats els seus ballets per a la filà Marrakesch: Les aranyes de 1995, les flames del foc de 1996, el sol i la lluna de 2009 i les tintoreres de 2010. Les ballarines de Carmina Nadal van agrupades molt juntes i això li dona força i energia als seus muntatges coreogràfics. Entre 2005 i 2008 Carmina Nadal va ser omnipresent a les Entrades d'Alcoi i participava en molts boatos sense que això significara falta d'imaginació.

El ballet Òpera d'Ontinyent havia aconseguit tan de prestigi que va creuar fronteres. La filà Gusmans va contractar a Fani Donat per al ballet que precediria al capità cristià de l'any 2000. Les ontinyentines van ser molt ovacionades, però van continuar dedicant-se als magnífics espectacles de les seues Festes de Moros i Cristians en agost. El ballet Masters eixiria en l'Entrada Cristiana de 2011 i el ballet Òpera repetiria en la capitania cristiana 2016 de la filà Mozàrabes. Altres ballarines no professionals com Estrella Vilanova, Vanessa Pastor, Dori Lloret, Marina Espí, Lucía Alòs o Mónica Talens també han aportat el seu granet d'arena al creixement dels ballets a les Entrades d'Alcoi.

Virginia Bolufer també va tindre anys de molta faena i protagonisme a la dècada dels 2000. Es va especialitzar en ballets africans com a les capitanies mores de 2001 o 2005. En 2006 i 2007 va participar en els 4 càrrecs de les filaes Cruzados i Ligeros, destacant la inoblidable palmera de la capitania mora 2007. A més a més va fer tàndem amb el grup de xirimiters "Castell Vermell d'Ibi" i Bene Ripoll li dedicava moltes obres musicals per a ballet. Per exemple ""L'espentall", "Pere l'ermità", "El trot", "Saladí exultant", "Miratge", "Zalaza" o "Xac". Aquesta va sonar com a part de "Cruïlla de cors" al ballet de Virginia Bolufer que es narrava a la capitania mora 2008 de la filà Mudéjares. Els Palominos també van posar de moda els ballets infantils que durant uns anys van ser molt recurrents.

La filà Andaluces havia confiat totes les seues coreografies a Virginia Bolufer desde 1995, però en 2009 també va recurrir a Maria José Albors. El seu grup amateur era més barat i degut a la crisi econòmica va tindre uns anys de gran activitat a les Festes d'Alcoi. Maria José Albors va començar en la capitania mora 2006 de la filà Cordoneros. Sembla que arrancar amb pluja li va donar sort i va seguir la seua carrera amb les filaes Aragonesos, Realistes i Cides. En 2012 Maria José Albors li va passar el testimoni a Rafa Felipe, qui va introduir passos de ball modern i hip-hop.  Així va ser al ballet de rates penades del capità cristià 2013 de la filà Maseros. Als anys següents Rafa Felipe es va guanyar el seu lloc fixe als boatos gràcies al seu esforç i la confiança de les filaes Gusmans, Miqueros, Almogàvars, Navarros i Muntanyesos. En aquesta dècada altre xic ha entrat al joc: Gabi Amador amb 2 coreografies molt novedoses per a la filà Alcodianos en 2023 i 2024.

Desde 2009 Ana Botella ha anat incorporant nous elements als seus ballets. Un dels més espectaculars és el de les ballarines sobre carrossa. Aquesta faceta es va iniciar en la capitania cristiana de la filà Aragonesos i va seguir amb l'alferecia cristiana de la filà Asturianos. Però el seu moment de màxima exposició seria el 2012. Amb la capitania mora de la filà Berberiscos Ana Botella va traure un impactant surtidor d'aigua i en eixa línia de maquillatge corporal i adorns a les mans va seguir amb el ballet de les estreles de l'alferecia mora 2013 de la filà Llana. Els ballets dels càrrecs de la filà Vascos en 2014 i 2015 també van tindre una part dedicada a les carrosses, cada volta més arriscades. I les idees no se li van acabar a Ana Botella i al llarg de la dècada de 2010 va fer moltes més coreografies per a les filaes Mozàrabes, Xanos, Almogàvars, Tomasines i Magenta. Les seues xiquetes van abandonar el ballet infantil que s'havia fet conegut i desprès de la pandèmia han seguit tenint èxits amb les filaes Cordoneros, Cruzados, Mudéjares i Aragonesos.

Ana Calvo li va donar el relleu a Jenni Ramírez en 2010. La polifacètica alcoyana té en les seues mans el fantàstic grup de ball "Gawazi" que ha aportat aire fresc a les coreografies festeres. Entre els millors ballets de Gawazi està el de les ones del mar a la capitania mora 2013 de la filà Benimerines, els falcons de la capitania mora 2014 de la filà Llana, el teler de la capitania cristiana 2016 de la filà Mozàrabes o la construcció de la catedral a la capitania cristiana 2023 de la filà Cruzados. Inma Cortés també és ja una veterana i li ha cedit el seu treball a la seua filla Sandra Ardaitz. Inma Cortés va estar molt activa en la seua segona etapa, de 1999 a 2009. A partir de 2014 i sobretot desprès de la pandèmia Sandra Ardaitz ha desenvolupat una nova visió dels ballets. Les decoracions externes al cos de les ballarines és una de les característiques de l'actual ballet d'Inma Cortés. Panderetes il·luminades, ventalls, ales, tambors o les rates penades d'aquest 2024 són alguns exemples.

Sols queda agrair a Inma Cortés, Ana Calvo, Virginia Bolufer, Carmina Nadal, Ana Botella, Rafa Felipe, Elena Tudela, Òpera, Masters, Alicia Montava, Gabi Amador, Maria José Albors i Gawazi per tants anys de dedicació i orgull artístic. Reivindicant el seu paper significatiu i rellevant que ha influït notablement en la percepció que es té de les Entrades d'Alcoi. I també felicitar a les més veteranes com Mari Francis Richart que fa 50 anys va obrir camí, sense saber la influència que dècades més tard tindrien els ballets a les Festes de Moros i Cristians. Al blog hem dedicat escrits extensos per a cada acadèmia de dansa d'Alcoi i es poden veure amb moltes fotografies a l'apartat ""Ballets Festers". L'últim apunt d'aquest resum de la història dels ballets és un recordatori per a que les coreògrafes i dissenyadors no convertisquen els seus muntatges en una extensió de les "Carnestoltes". Les tendències actuals van dirigides a un allunyament del classicisme alcoyà i no es pot deixar perdre la idiosincràsia dels últims 30 anys, ni el rigor històric que tanta aclamació ha rebut Alcoi sempre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

El temps en Alcoi.

El Tiempo en Alcoy, Alcoi

Visites