Dels trages dels càrrecs, esquadrers, ballarines i participants de boatos s'encarreguen professionals del mon del teixit. Dissenyadors, modistes, teixidors, coneixedors de teles tenen una funció vital en unes Festes on es cuida tan la vestimenta i l'estètica. Homes i dones es posen a cosir i a brodar els meravellosos vestits dels festers. Una faena laboriosa que ha d'estar preparada abans del dia 21 d'abril. Curiosament Alcoi és una ciutat amb moltes fàbriques tèxtils i telers però en els treballs per a les Festes impera la faena artesana i manual. Turbants fets a ma, calçat fet a ma per equips com el de Torres o Maisa i brodats cosits per artistes amb molta veterania. Les filaes de càrrec confien en varies empreses de confecció per a aquesta tasca.
Els equips de metal·lers i modistes confeccionen i porten a la pràctica els bocetos de pintors com Jordi Sellés, Juan Climent, Luis Solbes, Alejandro Soler, els germans Sempere o Luis Sanus per posar uns quants exemples. Una responsabilitat molt important ja que converteixen en realitat la fantasia plasmada en un dibuix. Les següents empreses artesanes són les propietàries de la majoria de trages de les Festes de Moros i Cristians d'Alcoi:
Per altra part hi han moltes empreses que es dediquen exclusivament a l'acte de les Entrades. No podien ser altres que els especialistes en carrosses. A sovint són artistes que també planten Falles en altres poblacions valencianes. En l'àmbit de les Festes de Moros i Cristians creen els vehicles sobre els que desfilen els càrrecs festers. Un transport impressionant on van pujats capitans, alferes, favorites, cavallers, dames, membre del boato i últimament també ballarines.
Tot l'esforç dels treballadors es veu recompensat amb els aplaudiments del públic cada 22 d'abril. Les carrosses estrenades en Alcoi poden ser alquilades en altres municipis que organitzen desfilades. Inexplicablement Alcoi no té ninguna empresa relacionada amb les carrosses, encara que és un client recurrent a l'hora de preparar boatos de càrrec. Totes les filaes demanen carrosses noves per a les capitanies i alferecies, com també passa en trages i ballets. Que tot el seguici del càrrec siga una novetat i no alquilat és una obligació i una de les raons per les que les Entrades d'Alcoi tenen un prestigi tan gran. Els festers alcoyans confien en moltes empreses de carrosses repartides per tota la província d'Alacant i de València:
-Carrosses Angel Martín.
-Carros de foc.
-Carrosses el Murer.
-Carrosses el Llombo.
-Carrosses José.
-Carrosses Creviart.
-Carrosses Artefacte.
-Carrosses Mesas Chacón.
-Carrosses Baluarte.
-Carrosses Germans Guerola.
-Carrosses López.
-Carrosses Nayara.
Carrossa capità moro Mudéjares 1967.
Carrossa alférez moro Berberiscos 2011.
Carrossa alférez moro Verds 2017.
Per últim també els ballets han marcat un abans i un desprès en l'economia de les Festes de Moros i Cristians. Desde els anys 80 s'han convertit en una part imprescindible dels boatos i ballarines professionals li han sabut traure partit al seu art. La relació entre les acadèmies de ball i les filaes és intensa, controvertida i necessària en la percepció actual de les Entrades. Desde que van aparèixer els ballets, la visió i expectativa d'un boato ha canviat totalment, renovant el concepte que es tenia del seguici d'un càrrec. De les aportacions dels ballets es parla detalladament al següent enllaç: http://moroscristiansdealcoi.blogspot.com/2014/12/els-ballets-part-essencial-dels-boatos.html
Les coreografies festeres van trencar la monotonia de les Entrades. Fa unes dècades les desfilades començaven a ser criticades per repetitives i els ballets van impulsar l'arribada d'un nou públic. Als anys 90 ja era difícil concebre un boato sense moviment i el treball de les acadèmies de ball es va fer essencial dins el mon fester. Ana Calvo, Inma Cortés, Ana Botella, Virginia Bolufer i Carmina Nadal van despuntar en aquella primera generació de coreògrafes. La presència dels seus grups de ball era molt sol·licitada, al principi en els moros i un poc més tard igualment en els cristians. La demanda va augmentar fins a l'excés i actualment costa controlar el número de ballets que ixen en cada càrrec. Per tant la situació està un poc sobreexplotada. L'arribada de nous i noves ballarines al panorama fester han produït una reforma de l'estil clàssic amb nous passos i idees innovadores per als ballets. La reputació de les coreògrafes alcoyanes ha disminuït als últims temps. Sobretot per la fama que han adquirit les acadèmies d'Ontinyent i Muro, però això no ha significat un problema per a que les filaes alcoyanes continuen contractant als grups de ball d'Alcoi. Afortunadament no existeix competència entre les coreògrafes i aquesta dècada grups de ball inèdits han debutat en les Entrades d'Alcoi. Rafa Felipe Porras ha revolucionat els espectacles de ball, junt a les successores d'Ana Calvo: El ballet Gawazi, que ha gaudit de bones valoracions per part del públic. El repte de les coreògrafes alcoyanes és seguir creant ballets sense perdre frescura i mantenint la seua rellevància.
Imaginació, modernitat i qualitat són les característiques de les acadèmies de ball que actualment té Alcoi i que a més a més ofereixen exhibicions durant les Festes de Sant Jordi: