Al caure la nit del 20 d'abril de 2024, la filà Abencerrajes es preparava per a la seua alferecia mora. L'esquadra de blancs, com sempre va desfilar amb la marxa mora més coneguda de Camilo Pérez Monllor. La sonoritat de "Uzul el selmim" va fer més emotiva l'arribada d'un boato escuet amb poques sorpreses. El creador Santi Carbonell volia contar com una dinastia nazarita viatjava a Alcoi per a lluitar unida contra els cristians. Genets a cavall i una batukada obrien el seguici on la música de Saül Gómez tindria molta importància, per exemple la marxa mora "Abenserraig". Un harem obscur anava davant del Castell de Cocentaina, torre de vigilància de la comarca al segle XIII. Les joves es tapaven els cabells amb una caputxa negra, com el trage de teles brodades amb fil d'or. El ballet de Carmina Nadal anomenat "Atrapasueños" es movia amb rapidesa al ritme de "Fergana" del compositor ontinyentí. El trage de les ballarines místiques era negre amb alguns tocs de verd i daurat. Destacava l'amulet a les mans i el tocat alt amb plomes verdes i cua de pells grises. Entre els somnis del ballet apareixien les guerreres de Granada amb teles negres i cuero marró, sobretot a les corretges. Un carro d'armes i la guàrdia de les roses blanques donaven pas al segon ballet. Molt juntes anaven les ballarines de la nit, també dirigides per la coreògrafa veterana Carmina Nadal. Representaven a aus guardianes i per això les seues ales tenien plomes de color ocre i marró. Al cap portaven els ulls d'un mussol, la falda era verda i la faixa blava amb un escut redó amb detalls platejats. L'últim ballet de les Entrades d'Alcoi 2024 va ser més vistós gràcies a la peça musical "Verí", tan enigmàtica com la faula que narraven. La guàrdia negra vestia senzilles túniques negres amb una faixa blanca i al ser mixta va resultar molt nombrosa. La catapulta estava seguida pels músics interpretant "Banu Sarray". La princesa Amira i altres llançers a cavall protegien la carrossa de la favorita i les dames amb l'acompanyament musical de "Gal Tariq". El color negre predominava en tot el boato, sent arriscat i poc comú degut a que les alferecies mores d'Alcoi desfilen amb la llum artificial de l'enramada. La favorita portava un trage de Santi Carbonell ple de brodats daurats sobre la túnica negra. La decoració de metall d'or era exquisita, sobretot al cinturó, els muscles i al cap. La filla de l'alférez moro es va mostrar valenta, amb un punyalet i una capa negra amb escames metàl·liques per a defendre's les esquenes. Les dames combinaven les teles negres amb una fina cotamalla gris a la falda. La faixa metàl·lica era daurada com els adorns als braços, al coll i a la diadema. Les armes tenien incloses una flor blanca en honor dels qui havien faltat. Un conjunt molt harmònic que va seguir amb amazones i la guàrdia masculina muntada a cavall. Com a bons guerrers mostraven llançes, un escut tostat a la capa, un turbant marró i un trage negre amb cercles metàl·lics daurats i altres xapetes pel cos. Va ser l'únic trage cridaner d'un boato curt però coherent que seguia amb altra proposta estètica de Santi Carbonell. Els cavallers apareixien sobre una gran roca allargada mostrant els seus trages en tons negres i verds. Va destacar com brillaven les teles de mosaic de la faixa, la cotamalla gris i sobretot els incomptables metalls dels braços i la corassa dividida. El turbant verd s'unia a les pells dels muscles i a la capa fosca amb un escut gran. El públic va ser molt efusiu amb l'alférez moro 2024 damunt d'una penya. El trage de Quico Cano Arjona era totalment bèl·lic, amb predomini del metall fins hi tot al turbant verd. La corassa daurada cridava l'atenció per un medalló amb inscripcions àrabs i les mànegues blanques estaven cobertes de xapetes d'or. La falda llarga estava formada per tires de metall i altres de teles blanques, verdes i negres. La obscuritat de la nit es feia patent en un alférez moro de la filà Abencerrajes amb una capa negra brodada amb fil d'or. Com a armes portava una llança amb una rosa i una espasa i un punyalet penjats del cinturó. El metge Quico Cano es va deixar barba i es va llevar les ulleres per a tindre un aspecte més ferotge en relació al càrrec militar de Yusuf ibn Sarray i els seus muhaidins. La banda de música va estrenar la meravellosa marxa mora "Qalat Aryuna" on Saül Gómez li donava protagonisme a la percussió. La magrana com a símbol del Regne de Granada també va estar present en un boato que acabava amb els lluitadors de la muntanya amb bolset de cuero marró. La simple túnica negra seguia el cromatisme unitari del boato de Santi Carbonell, però arribava el contrast dels esquadrers com a nobles d'una família decapitada pel sultà de l'Alhambra. L'esquadra de negres era el contrapunt de tot el boato abencerraje, ja que era de tons clars. Eren els fantasmes invocats de la dinastia assassinada que clamava venjança. Michel Abietar va crear un disseny agradable i sense grans estridències com ho és la filà Abencerrajes. La sobrietat del turbant blanc i daurat quedava genial amb les boles roges i el maquillatge negre que recordava a una tribu d'esclaus del desert. Però el trage era molt ric amb pèl blanc, or i cuero marró al cinturó, calçat i els muscles. Destacava una falda de monedes daurades sobre els bombatxos de color ocre. La capa en tons crema tenia un gran escut redó i una tira amb lletres àrabs que també es veia per davant. Una esquadra de negres tan bonica com la marxa mora "Als Xaparros" que els acompanyava. La banda de música i la carrossa del cop servien de magnífic epíleg per a l'alferecia mora 2024 de la filà Abencerrajes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario